یک کارشناس پیشگیری از بیماری های غیر واگیرگفت: بیش از ۹۰ درصد عامل تصادفات در جاده ها به دلیل عجله، حواس پرتی، خستگی و خواب آلودگی است.
به گزارش سینا پرس فارس، محبوبه دهقانی گفت: مرگهای ناشی از حوادث ترافیکی به آن دسته از مرگ هایی گفته میشود که در هنگام وقوع حادثه یا در مدت ۳۰ روز پس از حادثه به علت آسیب ناشی از حادثه بروز می یابد؛ سوانح و حوادث ترافیکی در سراسر دنیا به عنوان علت اصلی ناتوانی و مرگ و میر شناخته شده و یک مشکل عمده بهداشت عمومی در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته است.
دهقانی ادامه داد، اغلب عوامل اصلی عمومی تصادفات شامل عجله، شتاب و سرعت غیرمجاز در رانندگی، حواس پرتی و بی توجهی به جلو، خستگی و خواب آلودگی و دو عامل خاص آن انحراف به چپ با سرعت غیر مجاز در جاده های دو طرفه و رعایت نکردن فاصله طولی و منجر به تصادفات زنجیره ای است.
عجله، شتاب و سرعت غیرمجاز در رانندگی
این کارشناس پیشگیری از بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت ضمن اشاره به اینکه، حدود ۳۰ درصد حوادث و تلفات در جاده ها در اثر تجاوز از سرعت مجاز رخ می دهد، خاطرنشان کرد، حرکت با سرعتی در حدود ۱۰ کیلومتر بر ساعت بیش از سرعت مجاز، خطر تصادف را چهار برابر افزایش می دهد، همچنین شدت تصادفات در سرعت های بیش از ۹۵ کیلومتر بر ساعت و احتمال مرگ در سرعت های بیش از ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت به شدت افزایش می یابد.
محبوبه دهقانی در ادامه به راهکارهای جلوگیری از خطرات ناشی از عجله و شتاب زدگی اشاره کرد و افزود: با خود به عواقب آن بیندیشیم و اختلاف زمانی رانندگی ایمن و غیر ایمن را مقایسه کنیم، زمان سفر خود را به نحوی مدیریت کنیم که نیاز به عجله نداشته باشیم، سرنشینان خودرو به سرعت غیرمجاز راننده حساس باشند و به راننده تذکر دهند، در صورت مواجهه با خودروهای با سرعت غیر مجاز آن ها را تعقیب نکنیم.
حواس پرتی و بی توجهی به جلو
به اعتقاد دهقانی، پنج عامل اصلی حواس پرتی در رانندگی، استفاده از تلفن همراه ( به ویژه نوشتن متن و پیام)، مشغولیت ذهنی و غرق در افکار شدن، بحث و مشاجره، اشیای داخل خودرو و مشاهده مناظر مسیر میباشد.
خستگی و خواب آلودگی
این کارشناس در ادامه اشاره کرد که یکی از عوامل اصلی تصادفات، خستگی و خواب آلودگی حین رانندگی است که در مسیرهای بیش از ۳۰۰ کیلومتر به مراتب بیشتر می شود؛ رانندگی با حالت خواب آلودگی خطر تصادفات را سه تا چهار برابر افزایش می دهد. به عنوان مثال، ۱۷ ساعت بیدار ماندن معادل خطر مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی است.
محبوبه دهقانی راهکارهای جلوگیری از خطرات ناشی از خستگی و خواب آلودگی را چنین عنوان کرد:
- به عنوان سرنشین خودرو به راننده اجازه رانندگی در هنگام خستگی و خواب آلودگی ندهیم، چرا که باعث کاهش قابل توجه توانایی راننده در دیدن، فکر کردن و تصمیم گیری، عکس العمل و در نتیجه از دست رفتن زمان طلایی برای اقدام مناسب می شود.
- برای رانندگی ایمن، قبل از سفر دست کم هفت ساعت خواب کامل داشته باشیم.
- داروهای خواب آور استفاده نکنیم و به محض احساس خستگی و خواب آلودگی توقف و استراحت کنیم.
- در طول سفر به گونه ای برنامه ریزی کنیم که به ازای هر ۲ ساعت رانندگی ۱۵ دقیقه استراحت داشته باشیم.
- به یاد داشته باشیم حتی بی حرکتی حین رانندگی باعث خواب آلودگی می شود.
- امکان ایجاد تهویه مناسب و هوای تازه را فراهم کنیم.
- نوشیدنی هایی مثل قهوه، چای و آب بنوشیدم و از مصرف شکر و شیرینی ها خودداری کنیم، همچنین جویدن آدامس می تواند به هوشیاری ما کمک کند.
این کارشناس پیشگیری از بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت شهدای انقلاب در پایان افزود، برای حفظ سلامت خود و سرنشینان موارد ذیل را به یاد داشته باشیم:
- هنگام رانندگی در شب و شرایط جوی نامساعد به دلیل افزایش احتمال خطر به نکاتی مثل وضعیت سلامت خودرو، تمیز بودن خودرو به دلیل بازتاب نور و دیده شدن، بررسی مسیر و استراحت کافی، توجه کنیم.
- در شرایط نامساعد جدی، حفظ فاصله طولی و عرضی نیازمند رعایت مضاعف است، زیرا بروز تصادفات در شایط بارانی ۴۰ درصد و برفی و یخ بندان تا حدود سه و نیم برابر افزایش می یابد
- با وجود آگاهی های لازم ابتدا قبل از سفر می توانید با شماره گیری سامانه ۱۴۱ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از وضعیت مسیر مطلع شویم و در حد امکان سفر ها و ترددهای غیر ضروری در چنین شرایطی را به زمان مناسب موکول کنیم.
- استفاده از کمربند ایمنی و صندلی خودرو برای کودکان برای تضمین سلامتی خود و سرنشینان می تواند حوادث ناشی از مخاطرات رانندگی را به شدت کاهش دهد. گزارش: محمدرضا قشقایی زاده