نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاهش درد کمر و لگن به کمک طب سوزنی در بارداری

به گزارش سیناپرس،نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد: طب سوزنی می تواند درد کمر و لگن را که بسیاری از زنان در دوران بارداری تجربه می کنند، تسکین دهد.

محققان دانشگاه پزشکی یونان در مطالعات جدید خود دریافتند:طب سوزنی قادر به کنترل درد کمر و لگن در زنان باردار است. موضوع فوق ممکن است به این دلیل باشد که درمان مبتنی بر طب سوزن باعث آزاد شدن اندورفین  یا مواد شیمیایی شادی بخش و افزایش جریان خون در پوست و ماهیچه ها می شود.

با این حال، روش دقیقی که اندروفین این کار را انجام می دهد نامشخص بوده و اثربخشی داروی جایگزین بر کمردرد در بارداری، که ۹۰ درصد از مادران باردار را تحت تاثیر قرار می‌ دهد، همچنان به شدت مورد بحث است.

به همین منظور یک تیم از پژوهشگران در چین با تجزیه و تحلیل ۱۰ کارآزمایی بالینی موجود که این موضوع را بررسی می کردند، دریافتند: طب سوزنی عوارض جانبی آشکار کمی روی نوزادان داشته و اگرچه تنها تعداد کمی از مطالعات منتشر شده پیامدهایی مانند زایمان زودرس را در این ارزیابی کردند. این مطالعه نشان می دهد که طب سوزنی به طور قابل توجهی درد های مرتبط با بارداری را کاهش می دهد.

چهار مورد از یافته های نه گانه نشان داد: عملکرد فیزیکی زنان باردار پس از درمان به طور قابل توجهی بهتر بود، در حالی که پنج مطالعه که کیفیت زندگی را ثبت کردند، همگی نشان دادند که درمان مبتنی با طب سوزنی شرایط این افراد را بهبود می بخشد. در نهایت چهار مورد از مجموع موارد فوق نشان دادند که طب سوزنی در مقایسه با سایر مداخلات قابل توجهی در کاهش درد ایجاد می کند.

به گزارش سیناپرس، نتایج دو مطالعه انجام روی داروهای مسکن نشان داد که تفاوتی در میزان مصرف این داروها توسط افراد بدون توجه به اینکه آیا تحت درمان با طب سوزنی قرار گرفته اند یا خیر، وجود ندارد. از چهار مطالعه ای که در مورد تفاوت سلامتی بین نوزادانی که مادرشان درمان را دریافت کرده اند و آنهایی که مادرانشان این درمان را دریافت نکرده اند، گزارش کردند، هیچ یک از آنها تفاوت معنی داری را در سلامت نوزادان نشان نداد.

گفتنی است دو مورد از مطالعات نیز انقباضات زودرس را ثبت کردند، اما همه این نوزادان در هنگام تولد سالم بودند. هفت مطالعه عوارض جانبی جزئی مورد انتظار دیگری مانند درد، درد، خونریزی در محل سوزن و خواب آلودگی را برای مادران ثبت کردند. با این وجود، شرکت کنندگان به طب سوزنی امتیاز مثبت دادند و اکثر آنها در صورت نیاز مایل به تکرار آن بودند.

به گزارش سیناپرس، در نتیجه گیری از بررسی های فوق عنوان شد که طب سوزنی به طور قابل توجهی کیفیت زندگی مادران باردار را بهبود می بخشد.

لازم به ذکر است که در این مطالعه، تیم محققان به بررسی ۱۰ کارآزمایی بالینی شامل ۱۰۴۰ زن باردار در ایالات متحده، بریتانیا، سوئد، اسپانیا و برزیل پرداخت. این مطالعات که همه بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ منتشر شده‌اند، میزان تسکین درد را برای زنان باردار دریافت ‌کننده طب سوزنی مقایسه کردند.

شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله تخصصی BMJ Open منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل