نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پره اکلامپسی و خطر تولد نوزادانی در معرض بیماری های قلبی و مغزی

تیمی از محققان وابسته به چندین مؤسسه در سوئد، فنلاند و دانمارک شواهدی یافته‌اند که نشان می‌دهد نوزادانی که از مادران مبتلا به پره اکلامپسی متولد می‌شوند، در سنین بالاتر با خطر سکته مغزی و یا بیماری قلبی مواجه می شوند.
به گزارش سیناپرس همدان، این گروه در مقاله خود که در JAMA Network Open منتشر شده است، مطالعه میلیون‌ها تولد در دانمارک، فنلاند و سوئد را در دهه‌های 1970 و 1980 و پیروی از الگوهای سلامتی نوزادان در سنین بالا شرح می‌دهند.
پره اکلامپسی وضعیتی است که شامل افزایش فشار خون و افزایش سطح پروتئین در ادرار می شود که می تواند به کلیه ها و گاهی اوقات سایر اندام های زنان باردار آسیب برساند.
پره اکلامپسی در اواخر بارداری رخ می دهد، اگرچه گاهی اوقات ممکن است زودتر اتفاق بیفتد. مشخص شده است که پره اکلامپسی در صورت عدم درمان مناسب با ایجاد مشکلاتی در شریان های حامل خون در جفت، رشد جنین را متوقف می کند. در این تلاش جدید، محققان دریافته‌اند که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی دیگری برای نوزاد در مراحل بعدی زندگی شود.
کار شامل به دست آوردن و تجزیه و تحلیل سوابق پزشکی 8.5 میلیون نوزاد متولد شده در دهه های 1970 و 1980 و ردیابی موارد بیماری ایسکمیک قلبی (IHD) یا سکته مغزی در این نوزادان به مدت 40 سال پس از تولد آنها بود.
آنها دریافتند که نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به پره اکلامپسی نسبت به نوزادانی که از مادران بدون این عارضه متولد می شوند، 33 درصد بیشتر در معرض ابتلا به IHD در اواخر زندگی هستند.
آنها همچنین دریافتند که خطر سکته مغزی 34 درصد در آن ها افزایش یافته است. محققان همچنین افزایش اندکی در خطر سکته مغزی در خواهر و برادر نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به پره اکلامپسی دریافتند.
محققان پیشنهاد می‌کنند که حجم نمونه بزرگ تر برای مطالعه، صحت نتایج را تضمین می‌کند و همچنین به آنها اجازه می‌دهد تا نقش این بیماری را نیز در نوزادان نارس و در افزایش خطر بیماری قلبی در آینده ارزیابی کنند.
آنها همچنین خاطرنشان کردند که مطالعه آنها اولین مطالعه ای است که ارتباط بین نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به پره اکلامپسی و افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی ویا سکته را در مراحل بعدی زندگی دنبال می کند .
ارتباط خطر پره اکلامپسی در مادرانی که در اواخر بارداری به این عارضه مبتلا شده بودند نسبت به مادرانی که در مراحل اولیه به آن مبتلا شده بودند، قابل توجه تر بود.
منبع : medicalxpress
مترجم: سید سپهر ارومیهء

خروج از نسخه موبایل