نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

قطر چطور برای میزبانی آماده شده است؟

به گزارش سیناپرس به نقل از espn، دوازده سال بعد از آن که قطر توانست حق میزبانی بازی های جام جهانی 2022 را از آن خود کند، کشور کوچک قطر ساخت استادیوم های مخصوص برگزاری مسابقات را کلید زد. همچنین دولت این کشور اقدام به احداث بزرگراه های 5 لاینه شد و قریب 36 میلیارد دلار روی تکمیل سیستم مترو سرمایه گذاری کرد و به طورکلی، تلاش کرد تمام امکانات لازم را برای راحتی تماشاچیانی که برای لذت بردن از بازی های فوتبال وارد این کشور می شوند، فراهم کند.
برگزاری بازی های جام جهانی در قطر، نخستین میزبانی زمستانی در نیمکره شمالی کره زمین و اولین جام جهانی در خاورمیانه خواهد بود.معمولا برگزاری تورنومنت های بزرگ مانند جام جهانی و المپیک با نگرانی هایی همراه است که مبادا استادیوم ها آمادگی لازم را از نظر تجهیزات و امنیت برای تماشاچیان نداشته باشند و محل اقامت برای آنها خیلی گران تمام نشود.
ورزشگاه Lusail با ظرفیت 80 هزار نفر در 9 سپتامبر میزبان یک بازی دوستانه بین «زمالک» مصر و «الاهلی» عربستان بود. این ورزشگاه، آخرین ورزشگاه از 7 استادیوم جدید احداث شده در قطر به بهانه جام جهانی است. به گزارش سیناپرس، ورزشگاه بین المللی خلیفه که در سال 1976 افتتاح شده بود، برای جام جهانی به طور رسمی افتتاح شد. ورزشگاه Lusail میزبان فینال جام جهانی در 18 دسامبر بود که ظاهری تماشایی دارد.
تمام7 ساختمان جدید ورزشگاه ها آماده برگزاری مسابقات هستند و تمام تست های مربوط به جام جهانی را پشت سر گذاشته است. طراحی چشمگیر و جذاب دو ورزشگاه «البیت» و «الجنوب» که ظاهری شبیه به مروارید دارند، از نظر سبک و زیبایی شناختی تمام امتیازها را کسب کرده اند.

تردد راحت و سریع در قطر با مترو

با توجه به خطوط بزرگراهی پنج لاین و خطوط مترو که در قطر تعبیه شده، علاقمندان به فوتبال که در قطر حضور پیدا کرده اند تنها در یک ساعت می توانند از ورزشگاه «الجنوب» در جنوب قطر به ورزشگاه «البیت» در شمال این کشور برسند. درست است که هزینه مترو در قطر 65/1 دلار است اما استفاده از آن در طول برگزاری مسابقات برای تماشاچیانی که بلیط هماهنگ با آن ساعت را در اختیار دارند، رایگان است.

علاوه بر این، تاکسی اینترنتی Ubers هم به طور وسیع و ارزان قیمت در طول مسابقات در دسترس است و مسافران می توانند تنها با 11 دلار، سفری 30 دقیقه ای از فرودگاه بین المللی «حمد» به مرکز دوحه داشته باشند. به گزارش سیناپرس، طرفداران می توانند برای تردد بین هر کدام از ورزشگاه ها از خطوط مترو استفاده کنند.

آنها در زمان ورود به قطر می توانند اپلیکیشن Hayya را دانلود کنند که به آنها امکان می دهد هنگام استفاده از خطوط مترو، برای استفاده از امکان هزینه رایگان بلیط، با ارائه بلیط مسابقات از طریق این اپلیکیشن، به طور رایگان از مترو برای رسیدن به ورزشگاه ها استفاده کنند. آنها همچنین برای دسترسی به هتل ها، رستوران ها و برخی مغازه ها و مراکز خرید باید از آن استفاده کنند.

دسترسی به هتل ها و مراکز خرید و تفریحی

برخی از ورزشگاه ها با مناطق وسیعی از صحراهای خشک، مناطق ساخت و ساز یا پارکینگ های خالی خودرو احاطه شده بودند و هیچ هتل، فروشگاه یا کافه ای تا چند کیلومتری آن دیده نمی شد اما به گزارش سیناپرس، با تصمیم گیری هایی که مدتی پیش گرفته شد، قرار بر آن شد که فضاهای مناسبی برای تفریح تماشاچیان و غرفه های موادغذایی در این فضاها احداث شود.

محل اقامت در قطر هم یکی دیگر از نگرانی هایی بود که برای برگزاری مسابقات فوتبال جام جهانی وجود داشت. قطر مناطق ساختمانی عظیمی دارد و از مدت ها قبل، مقامات دولتی این کشور مشغول تجهیز و آماده سازی این نقاط به منظور آماده کردن فضا برای اقامت مسافران و تماشاچیان بوده اند.
چند سالی است که دولت قطر طی پروژه ای 5 ساله در حوالی ورزشگاه Lusail، به ساخت هتل، رستوران، فروشگاه و ساختمان پرداخته بوده که در حال حاضر همه این تأسیسات مهیا شده است.

اقامت گردشگران چه می شود؟

کمیته عالی قطر که مسئولیت آماده سازی برای جام جهانی را بر عهده گرفته بود، پیش بینی کرده است که حدود 3/1 میلیون طرفدار فوتبال در طول بازی های جام جهانی از قطر بازدید کنند که این تعداد با نیمی از جمعیت فعلی این کشور برابری می کند. اما به گزارش سیناپرس، همین امر شک و شبهه هایی را ایجاد کرده است که شاید فضای کافی برای اقامت و حضور تمام این گردشگران در قطر وجود نداشته باشد.
قطر برای تسهیل حضور گردشگران، روزانه 160 پرواز بین دوحه و امارات را در نظر گرفته است تا گردشگران بتوانند پروازی 40 دقیقه ای را از دبی و ابوظبی انجام دهند. این مسیر در حالت معمول روزانه با 6 پرواز صورت می گیرد.
کپسول هایی که مخصوص خواب در قطر تعبیه شده اند، به ازای هر شب 80 دلار هزینه دارد و همچنین گردشگران می توانند مسیر 20 دقیقه ای را با قایق به سمت دوحه طی کرده و اقامتگاهی ویلایی را در کنار آب با هزینه شبانه 2900 دلار اجاره کنند. به گزارش سیناپرس، بسیاری از این ویلاها از سوی خانواده های بازیکنان فرانسوی و انگلیسی رزرو شده اند.
در این میان، 80 درصد اتاق های هتل ها در دوحه از سوی کمیته عالی و فیفا برای تیم های فوتبال شرکت کننده و مقامات همراه آنها رزرو شده است. این در حالی است که قرار بود قبل از مسابقات، 20 هزار اتاق در هتل های قطر آزاد شود.
کمپ هایی مخصوص برپایی چادر هم در قطر در نظر گرفته شده که شبی 380 دلار هزینه دارد. اما در عین حال، هزاران کابین های فلزی اقامتی برای اقامت مسافران به ازای شبی 190 دلار تعبیه شده است.

تهویه هوا در قطر چگونه انجام می شود؟

تمام ورزشگاه ها به جز ورزشگاه 974، هم برای بازیکنان و هم برای تماشاچیان مجهز به دستگاه تهویه هستند و از آنجایی که دمای هوای قطر در زمان برگزاری مسابقات جام جهانی بالای 30 درجه سانتی گراد است، با کمک تهویه های تعبیه شده، دمای فضاها بین 21 تا 22 درجه سانتی گراد تنظیم شده است.
دریچه هایی که در سطح زیرین صندلی های ورزشگاه در نظر گرفته شده، هوای خنک را به فضا می دهد، بنابراین هواداران حتی ممکن است برای جلوگیری از احساس سرما در برخی بازی ها از لباس گرم هم استفاده کنند. به گزارش سیناپرس، دریچه های دیگری هم با استفاده از 350 حسگر مختلف کنترل می شود که این حسگرها در لایه زیرین چمن پنهان شده و علاوه بر کنترل دما و رطوبت، دمای فضای ورزشگاه را طبق بدن بازیکنان تنظیم می کند.
این تهویه هوا همچنین برای اطمینان از کیفیت مطلوب هوا، فیلتر کردن گرد و غبار و نیز تهویه هوا برای کمک به جلوگیری از گسترش ویروس کووید- 19 مورد استفاده قرار می گیرند. مزرعه های خورشیدی در مسافت 48 کیلومتری از دوحه نصب شده است که روزانه می تواند 10 برابر بیشتر، برق واحدهای تهویه را تأمین کند.

برقراری امنیت در قطر

در هر مسابقه بزرگی، مسائل امنیتی هم مطرح می شود و قطر هم از این امر مستثنی نیست. دولت این کشور برای برقراری امنیت از نیروها و متخصصان کشورهای همسایه هم کمک گرفته است. به عنوان مثال، نیروی هوایی سلطنتی انگلیس برای برقرار امنیت هوایی در طول برگزاری مسابقات قطر به گشت زنی در آسمان می پردازد و پایگاه هوایی آمریکا در «العید» نیز پشتیبانی امنیتی و اطلاعاتی را ارائه خواهد کرد.
قطر در روی زمین، یک مرکز کنترل به سبک ناسا در منطقه Aspire به عنوان مرکزی برای کنترل رخدادهای داخل هر ورزشگاه در نظر گرفته است. به گزارش سیناپرس، هر ورزشگاه مجهز به حداقل 2000 دوربین امنیتی برای نظارت بر گردان ها و جمعیت ورودی و خروجی است و حتی این قابلیت را دارد که اپراتورها بتوانند روی هر صندلی به منظور کنترل جمعیت زوم کنند.

گزارش:ندا اظهری

خروج از نسخه موبایل