نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دانشمندان موفق به ساخت یک رگ خونی زنده شدند

این اولین بار است که دانشمندان شکل گیری عروق را با چنین شباهت نزدیک به ساختار پیچیده رگ های خونی طبیعی مشاهده کردند.

به گزارش سیناپرس اردبیل، یک همکاری تحقیقاتی بین‌المللی به سرپرستی دانشگاه سیدنی فناوری ای ایجاد کرده است که امکان تولید موادی را فراهم می‌کند که ساختار رگ‌های خونی زنده را تولید می‌کند و پیامدهای مهمی برای آینده جراحی دارد. تحقیقات پیش بالینی نشان داد که هنگامی که رگ خونی ساخته شده به موش پیوند زده شد، بدن آن را پذیرفت و سلول‌ها و بافت‌های جدید در مکان‌های مناسب شروع به رشد کردند و در نتیجه آن را به یک رگ خونی زنده تبدیل کردند.

در حالی که دانشمدان در گذشته تلاش کرده‌اند رگ‌های خونی را با موفقیت ایجاد کنند، پروفسور آنتونی وایس، نویسنده ارشد از مرکز چارلز پرکینز، خاطرنشان کرد که این اولین موردی است که دانشمندان مشاهده کرده‌اند که این رگ‌ها با درجه بالایی از شباهت به رگ‌های خونی عمل می‌کنند. پروفسور ویس می گوید: «طبیعت این لوله تولید شده را در طول زمان به لوله ای تبدیل می کند که شبیه یک رگ خونی واقعی به نظر می رسد و عمل می کند. توانایی این فناوری در بازآفرینی ساختار پیچیده بافت‌های بیولوژیکی نشان می‌دهد که نه تنها رگ‌های خونی را برای کمک به جراحی می‌سازد، بلکه زمینه را برای ایجاد بافت‌های مصنوعی دیگر مانند دریچه‌های قلب در آینده فراهم می‌کند.

دکتر کریستوفر بروئر، یکی از نویسندگان مرکز پزشکی بازساختی در بیمارستان کودکان سراسری و مرکز پزشکی وکسنر در کلمبوس، ایالات متحده گفت که از پتانسیل این تحقیق برای کودکان هیجان زده است. این فناوری جدید پایه و اساس هیجان انگیزی را برای رگ های خونی ساخته شده فراهم می کند که در طول زمان به رشد و توسعه ادامه می دهند.دیواره‌های رگ‌های خونی طبیعی از حلقه‌های متحدالمرکز الاستین (پروتئینی که خاصیت ارتجاعی رگ‌ها و توانایی کشش را فراهم می‌کند) ساخته شده‌اند. در نتیجه، حلقه ها الاستیک هستند و به رگ های خونی اجازه می دهند در پاسخ به جریان خون، اندازه خود را تغییر دهند.

بر خلاف فرآیندهای تولید فعلی برای مواد مصنوعی مورد استفاده برای جراحی، که می تواند طولانی، پیچیده و گران باشد، این فرآیند تولید جدید سریع و به خوبی تعریف شده است. تروپولاستین (ساختمان طبیعی برای الاستین) در یک غلاف الاستیک بسته بندی شده است که به تدریج از بین می رود و باعث ایجاد تشکل های بسیار منظم و طبیعی از رگ های خونی می شود.

لوله تولید شده را نیز می توان تا زمان پیوند با خیال راحت در یک کیسه پلاستیکی استریل نگهداری کرد.

منبع:biology news
مترجم: مهناز علیرضایی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل