نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

طرح نقشه راه بهره برداری از گازهای سوزانده شده در مشعل تدوین شد

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیر بخش اجرایی این طرح پژوهشی اظهار کرد: بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش آلاینده های زیست محیطی یکی از دغدغه های اصلی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است. 
معصومه برارزاده افزود: امروزه با گسترش صنعت پالایش و فرآوری نفت و گاز در کشور و با توجه به اینکه کشور ما در میان تولیدکنندگان آلاینده های ناشی از سوزاندن گاز در فلر یا تخلیه آن به محیط زیست، رتبه سوم را در جهان دارا است، تدوین یک برنامه جامع و اجرایی در راستای کاهش این معضل، امری ضروری است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه گازهای سوزانده شده در مشعل فلرهای پالایشگاه های گاز یکی از منابع اصلی تلفات به حساب می آید، لزوم بهینه سازی مصرف انرژی در این بخش بیش از پیش ضروری خواهد بود. 
برارزاده با اشاره به اینکه این طرح پژوهشی به تدوین یک سیاست و مدل بهره برداری از گازهای مشعل می پردازد، بیان کرد: در وحله نخست درنظرداریم با تهیه اطلس گازهای مشعل در کشور، به بررسی موقعیت و مقدار این گازها پرداخته و سپس با توجه به فناوری های موجود، مدل بهره برداری مناسبی را برای استفاده از ظرفیت های گازهای مشعل در هر منطقه ارائه کنیم و در نهایت به بررسی نحوه تجاری سازی این ظرفیت ها با توجه به چالش های موجود بپردازیم. 
وی گفت: این طرح زیر نظر ستاد مدیریت بهینه سازی و مصرف انرژی ستاد نفت، گاز و زغال سنگ به بررسی چالش ها و مدیریت بهره برداری گازهای مشعل می پردازد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل