نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

برنامه ریزی برای ورود نخستین سامورایی به ماه

آژانس فضایی ژاپن در نظر دارد نخستین فضانورد خود را به ماه اعزام کند. در این راستا این کشور اعلام کرد همکاری با ایستگاه فضایی بین المللی را تا سال ۲۰۳۰ تمدید کرده و طی این مدت  فضانوردی را به ایستگاه مداری ماه می فرستد.

به گزارش سیناپرس، به نظر می رسد ژاپن عزم خود را برای اعزام نخستین فضانورد به ماه جزم کرده و در حال انجام رایزنی های لازم در این رابطه است. بر این اساس کیکو ناگائوکا، وزیر آموزش، فرهنگ، ورزش، علم و فناوری ژاپن روز جمعه گفت که این کشور قصد دارد همکاری خود با ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال ۲۰۳۰ تمدید کند و یک فضانورد را به ایستگاه آینده در مدار ماه به رهبری ایالات متحده بفرستد.

گفتنی است انتشار این بیانیه رسمی به معنای حمایت ژاپن از برنامه های آتی ناسا بوده و  این بیانیه  ژاپن را به اولین کشوری تبدیل می ‌کند که از تصمیم ایالات متحده برای تمدید عملیات ایستگاه فضایی بین‌ المللی تا سال ۲۰۳۰ حمایت می ‌کند. این مقام بلندمرتبه ژاپنی، تصمیمات فوق را  طی یک جلسه آنلاین با بیل نلسون، مدیر اداره ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده، بیان کرد.

ناگائوکا و نلسون در طول جلسه آنلاین خود توافق نامه ای را برای فرستادن یک فضانورد ژاپنی به دروازه، یک ایستگاه فضایی در مدار ماه به رهبری ایالات متحده که تا پایان سال ۲۰۲۸ ساخته می شود، امضا کردند. در عوض دریافت این خدمات فضایی، توکیو حمل و نقل لجستیکی را به ایستگاه فضایی ارائه می دهد. گفتنی است ژاپن اصرار دارد یک فضانورد را روی ماه پیاده کند اما قطعی شدن این موضوع در گرو مذاکرات آینده دو کشور است.

به گزارش سیناپرس، ائتلاف ژاپن و آمریکا در شرایطی صورت می گیرد که همه شرکای ایستگاه بین المللی فضایی در مورد تمدید همکاری تا سال ۲۰۳۰ نظری مشابه ندارند و سرگئی کریکالیوف، مدیر اجرایی آژانس فضایی روسیه گفته است که آینده همکاری روسیه در این پایگاه مداری نامشخص بوده و  مذاکرات برای تمدید عملیات آن پس از سال ۲۰۲۴ در حال انجام است. دنیس مانتوروف، معاون نخست وزیر روسیه پیشتر گفته بود که روسیه امکان بهره برداری از این ایستگاه را تا سال ۲۰۲۸ محتمل می داند.

مترجم: ناصر پورقدیمی

منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل