نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تدوین طرح نقشه راه بهره‌برداری از گازهای سوزانده شده در مشعل

معصومه برارزاده، مدیر بخش اجرایی این طرح پژوهشی در این باره افزود: بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی یکی از دغدغه‌های اصلی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: امروزه با گسترش صنعت پالایش و فرآوری نفت و گاز در کشور و با عنایت به این امر که کشور ما در میان تولیدکنندگان آلاینده‌های ناشی از سوزاندن گاز در «فلر» و یا تخلیه آن به محیط زیست، رتبه سوم را در جهان دارد، تدوین یک برنامه جامع و اجرایی در راستای کاهش این معضل، امری ضروری است.

برارزاده یادآور شد: با توجه به اینکه گازهای سوزانده شده در مشعل فلرهای  پالایشگاه‌های گاز یکی از منابع اصلی تلفات به حساب می‌آید، لزوم بهینه سازی مصرف انرژی در این بخش بیش از پیش ضروری خواهد بود. از این رو بر آن شدیم تا با توسعه نقشه راه بهره‌برداری از گازهای سوزانده شده در مشعل با شناسایی مشکلات بر آنها فائق شویم.

وی با اشاره به اینکه این طرح پژوهشی به تدوین یک سیاست و مدل بهره برداری از گازهای مشعل می‌پردازد، خاطرنشان کرد: برای این منظور در مرحله نخست در نظر داریم با تهیه  اطلس گازهای مشعل در کشور، داده‌هایی از موقعیت و مقدار این گازها را جمع آوری کنیم و پس از آن با توجه به فناوری‌های موجود، مدل بهره برداری مناسبی را جهت استفاده از پتانسیل‌های گازهای مشعل در هر منطقه ارائه کنیم.

به گفته این محقق، در مرحله نهایی به بررسی نحوه تجاری ‌سازی این پتانسیل‌ها با توجه به چالش‌های موجود پرداخته خواهد شد.

برارزاده اضافه کرد: این طرح زیر نظر ستاد مدیریت بهینه سازی و مصرف انرژی ستاد نفت گاز و ذغال سنگ به بررسی چالش‌ها و مدیریت بهره برداری گازهای مشعل می‌پردازد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل