نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

درمان خانگی دیسک کمر برای کاهش علائم آن

دیسک کمر بسته به علت‌های مختلفی می تواند با دردی همراه شود که معمولا از سوی بیماران به شکل درد تیز، سوزش یا یک درد منتشر از کمر به سوی باسن و تا پا (درد سیاتیک) توصیف می شود. درمان خانگی درد دیسک کمر برای هر کس متفاوت است و برای رسیدن به مزایای استفاده از این روشها به سعی و خطا نیاز خواهد بود. حتما قبل از شروع هر درمانی، آن را با یک پزشک معتبر و مجرب در میان بگذارید و توصیه های او درباره روشهای خانگی کاهش نشانه های دیسک کمر را بخواهید.

درد دیسک کمر

تقریبا 90 درصد از موارد بیرون زدگی دیسک مربوط به قسمت کمری ستون فقرات یا پایین کمر است. درد تجربه شده توسط بیماران به دلیل فشار وارد بر بلندترین عصب بدن – یعنی عصب سیاتیک – توسط دیسک بیرون زده است. همچنین، نود درصد موارد درد سیاتیک در نتیجه دیسک کمر ایجاد می شود.

درمان خانگی دیسک کمر

استراحت

در اکثر موارد، استراحت مطلق به مدت یک تا دو روز می تواند کمردرد را کاهش دهد، اما استراحت مطلق نباید از 48 ساعت بیشتر شود. با بازگشت به روند عادی زندگیتان، بهتر است که اوقاتی را برای استراحت در طول روز در نظر بگیرید، اما از نشستن طولانی مدت خودداری کنید.

آگاهی خود بر روی بدنتان را افزایش دهید و سعی کنید تا تمامی حرکاتتان آرام و کنترل شده باشد. فعالیت هایتان را به نحوی تغییر دهید تا از انجام حرکاتی که باعث افزایش درد (به خصوص در زمان خم شدن و برداشتن اجسام) می شود، خودداری کنید.

از بسته‌های گرم و سرد استفاده کنید

هر دوی این روشهای درمان خانگی منجی کسانی است که به درد ناشی از دیسک کمر گرفتارند. ابتدا می توانید برای کاهش التهاب، از بسته یخ استفاده کنید؛ آن را در روزهای اول شروع درد بر روی کمرتان قرار دهید. از روز سوم یا چهارم، بسته یخ را با بسته گرم جایگزین کنید.

ورزش

تمرینات قدرتی و کششی مشخصی وجود دارد که به کاهش درد ناشی از دیسک کمر کمک می کند و امکان انجام آن در خانه نیز وجود دارد. این تمرینات عبارتند از:

حرکت کششی نشسته به کمک صندلی

برای ایجاد کشیدگی در همسترینگ به صورت نشسته به کمک صندلی: 

  1. روی صندلی بنشینید، کف یک پا را روی زمین گذاشته و پای دیگر را در جلوی خود بکشید و پاشنه آن را روی زمین بگذارید.
  2. کمرتان را صاف کنید و تا جایی به سمت جلو خم شوید که کشیدگی را در پشت ران پای کشیده شده حس کنید.
  3. به مدت 15 الی 30 ثانیه در همین حالت باقی بمانید.
  4. پاهایتان را جابجا کنید و این کار را چند مرتبه تکرار کنید.

کشش با کشیدن زانو به سمت سینه

با انجام حرکت کشیدن زانو به سمت سینه، یک کشیدگی ملایم در عضلات هر دو سمت بدن به صورت جداگانه ایجاد می شود. برای این کار:

شکل خوابیدنتان را اصلاح کنید

درد دیسک کمر معمولا در شب بدتر می شود و بعضی از حالات خوابیدن به کاهش این درد کمک می کند. بعضی کارها می تواند به کاهش درد کمک کند:

  1. برای کاهش تنش وارد بر کمر، یک بالش در زیر زانوهایتان قرار دهید.
  2. به طرفین بخوابید و برای صاف ماندن ستون فقرات و حفظ تعادل بین دو طرف لگن، یک بالش در بین زانوهایتان قرار دهید.

به شکل بدنتان دقت کنید

شکل مناسب بدن به کاهش فشار وارد بر کمر کمک می کند؛ می توانید از چسب یا پانسمان کشی برای کمک به شکل مناسب ستون فقرات کمک کنید. سعی کنید که سر در مرکز بدن قرار بگیرد، قوز نکنید و سرتان را به جلو خم نکنید.

مصرف داروهای بدون نسخه

داروهای مسکن بدون نسخه می توانند به درد و خشکی عضلانی کمک کنند. دو مورد از داروهای بدون نسخه اصلی، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (از حمله آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن) و استامینوفن هستند. همانطور که از اسمشان پیداست، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی به کاهش التهاب ناشی از دیسک کمر که با تورم و حساسیت دردناک همراه می شود، کمک می کند؛ اما آستامینوفن به کاهش التهاب کمکی نمی کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

اگر بعضی از این روش‌‎های درمان خانگی را برای کاهش درد کمر یا گردنتان امتحان کرده اید، اما به نتیجه دلخواهتان نرسیدید، وقت مراجعه به پزشک رسیده است. پزشکتان بعد از انجام آزمایشات و بررسی نتایج سی تی اسکن، اشعه ایکس، نوار عصب و عضله و موارد دیگر، شدت مشکل را بررسی و طرح درمان متناسب با آن را تعیین می‌کند.

رپورتاژ آگهی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل