نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بررسی شفق مریخی توسط ناسا

ماموریت تکامل مواد فرار و جو مریخ آژانس فضایی ناسا که به اختصار ماون (MAVEN) نامیده می‌شود ، به ماموریت تجزیه و تحلیل قسمت فوقانی اتمسفر مریخ مشغول بوده که در این ماموریت دو پدیده غیر معمول را شناسایی کرده است .

ماموریت تکامل مواد فرار و جو مریخ (Mars Atmosphere and Volatile Evolution Mission) که ماون (MAVEN) نامیده می‌شود ، کاوشگر فضایی است که به منظور مطالعه جو مریخ به هنگام گردش در مدار آن طراحی شده است . هدف از ماموریت این کاوشگر تعیین وضعیت آب و جو مریخ بوده که گمان می ‌رود در گذشته دارای میزان قابل توجهی آب بوده و به مرور زمان از بین رفته است .

 

لازم به ذکر است که این کاوشگر ماون در 18 دسامبر 2013 میلادی توسط موشک اطلس 5 به فضا پرتاب شد و در 22 سپتامبر 2014 به مریخ رسیده  و در ارتفاع 150 کیلومتری سطح سیاره در مدار قرار گرفته است .

در همین زمینه سخنگوی ناسا در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد : وجود گرد و غبار در ارتفاعات مداری از حدود 93 مایل (برابر با 150 کیلومتر) تا 190 مایل (برابر با 300 کیلومتر) بالاتر از سطح قابل پیش بینی نیست .

این گرد و غبار که بخشی از ذرات موجود در اتمسفر این سیاره است ،  با استفاده از لانگمیر پروب و امواج (LPW) ابزار MAVEN مشاهده شده است .

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل