نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

درآمد قطر از جام جهانی،بیشتر از کل درآمد پتروشیمی ایران است

سایت MARCA گزارش داد که قهرمان جام جهانی 2022 قطر، 38 میلیون یورو جایزه نقدی دریافت خواهد کرد و نائب قهرمان نیز 27.27 میلیون یورو نصیبش خواهد شد.

اندرو زیمبالیست، استاد اقتصاد در کالج اسمیت طی نوشتاری در رسانه ای ورزشی SPRTICO مدعی شد که فیفا هزینه های مانند 440 میلیون دلار جوایز تیم ها، هزینه زیرساخت مرتبط با پوشش تلویزیونی و برخی ردیف های دیگر هزینه های عملیاتی را متقبل شده است که در مجموع شامل 1.7 میلیارد یورو خواهد بود. اما از دیگر سو این نهاد ورزشی 4.7 میلیارد یورو نیز درآمد خواهد داشت که در کل سود خالص فیفا از این رویداد مهم جهانی را به 3 میلیارد یورو خواهد رساند.

به گزارش سیناپرس، البته فیفا مدعی شده است که تنها 10 درصد از این سود خالص را صرف امور جاری خود خواهد کرد و مابقی پول، میان 200 فدراسیون فوتبال ملی از جمله فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی تقسیم خواهد شد. هنوز معلوم نیست که سهم فوتبال ایران از این سفره چقدر خواهد بود، اما اگر کشورمان در یک هشتم نهایی نیز سقوط کنند 11.7 میلیون یورو دریافت می کند.

به نوشته رویترز، قطر حداقل 220 میلیارد دلار برای این بازی ها هزینه کرده است. البته کمتر از 10 میلیارد دلار از این مبلغ صرف ساخت 7 ورزشگاه شده و بیشتر این بودجه در زمینه توسعه زیرساخت های اساسی کشور هزینه شده است و انتظار می رود که آثار مثبت آن برای ده ها سال باقی بماند. برای نمونه این کشور قریب 36 میلیارد دلار برای توسعه سیستم مترو دوحه پایتخت، زیرساخت حمل و نقل، فرودگاه جدید و ساخت 100 هتل مدرن هزینه کرده است. قطر که تنها 12 درصد از جمعیت 2.7 میلیون نفری آن، قطری و بومی محسوب می شوند، انتظار دارد که میزبانی این رویداد بر قدرت نرم این شبه جزیره بیافزاید.

در این راستا نیز سایت arabianbusiness گزارش داد: 240 هزار پکیج ویژه مهمانان و فروش 3 میلیون بلیط برای این رویدادها پیش بینی شده است، با توجه به هزینه های قابل توجه اقامت در این کشور و ارزش بالای پول ملی قطر که هر ریال آن در حال حاضر برابر با 97800 ریال کشورمان است، پیش بینی می شود که علاقه مندان فوتبال هزینه های قابل توجهی برای اقامت چند روزه در این کشور توریستی پرداخت کنند.

به گزارش سیناپرس، این کشور از ترکیه درخواست کرده است که متخصصین امنیتی خود را برای حفظ مسائل امنیتی در طول بازی ها به قطر اعزام کند، همچنین طی قراردادی با عربستان بخشی از مهمانان در این کشور سکونت خواهند داشت که فرصتی ویژه برای عربستان خواهد بود تا نسبت به جذب دائمی توریست اقدام کند.

با این همه اما به گفته مسئولین گردشگری ایران « تا کنون حتی یک درخواست نیز برای گردشگری یا سکونت حاضرین در جام جهانی 2022 به ایران ارائه نشده است».

ناصر الخاطر که از سوی دولت قطر به عنوان مدیر برگزاری جام جهانی، منصوب شده است، در گفتگویی با الجزیر گفت که قطری ها انتظار دارند به صورت مستقیم 9 میلیارد دلار از این رویداد فوتبالی سود خالص کسب کند، هرچند سود کلی و بازده مورد انتظار اقتصادی جام جهانی برای قطر 17 میلیارد دلار خواهد بود. این عدد به تنهایی بیشتر از کل صادرات پتروشیمی، پایه نفتی، مواد خام و صنعتی ایران در سال 1400 است که بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت ایران قریب 16.5 میلیارد دلار است.

هما؛ 9000 میلیارد تومان زیان انباشته
قطرایرویز؛ 5.6 میلیارد دلار سود خالص

قطر که مساحت آن 33 کیلومتر کمتر از استان قم است، در سال های اخیر گام های اقتصادی بلندی برداشته است. QATAR Airways در سال قبل موفق شد با کنار زدن دلتا ایرلاین به عنوان برترین ایرلاین جهان شناخته شد. سایت این شرکت درآمد کلی مجموعه بدون کسر هزینه ها در دوره مالی 2021_2022 را 52.3 میلیارد دلار اعلام کرده است. این عدد به تنهایی از کل درآمد نفتی کشورمان بیشتر است.

سود خالص این مجموعه نیز 5.6 میلیارد دلار است. شرکت هواپیمایی هما متعلق به کشورمان که اولین ایرلاین خاورمیانه محسوب می شود، در حال حاضر با 9000 میلیارد تومان زیان انباشته مواجه است و به خاطر تحریم بنزین، هواپیماهای آن امکان لندینگ در بسیاری از فرودگاه های جهان را ندارند.

از اخراج کارگران تا مشکل حجاب

به گزارش سیناپرس، البته این کشور در جریان تهیه مقدمات برای برگزاری جام جهانی با چالش های حدیده ای دست و پنجه نرم کرد، که سونامی از روزنامه نگاران و مستندسازان فریلنسر غالباً غربی به قطر سرازیر شدند تا به زعم خود بد رفتاری پیمانکاران با کارگران خارجی ساخت استادیوم ها و دیگر ساختمان های در حال ساخت را به تصویر بکشند.

شرکت های تامین نیروی انسانی واسط از آفریقا، مدارک کارگران را ضبط می کردند و با کوچکترین اعتراضی کارگر اخراج و دو ماه حقوق ضبط شده وی نیز پرداخت نمی شد. همچنین به گفته یک سایت ورزشی، اخیراً نیز بخشی از کارگران اخراج شده اند تا فضا برای اسکان مهمانان باز شود. علاوه بر این مغایرت قوانین اسلامی این کشور با مساله شرب خمر نیز مشکلاتی را پدید آورد، در نهایت مقامات این کشور در سازشی آشکار، اجازه دادند تا چند میخانه تنها برای تردد غیرمسلمانان دارای بلیط، به صورت موقت ایجاد شود. همچنین وزیر کشور این جزیر کوچک قول داد تا کمیته ای ویژه به مسائل کارگری رسیدگی کنند.

گفتنی است بخش قابل توجهی از درآمد کشور قطر از میدان گازی پارس جنوبی است که با ایران مشترک است. به گفته سیف الله جشن ساز مدیرعامل پیشین شرکت ملی نفت، دلیل درآمد بسیار بالاتر قطر از این میدان نسبت به کشورمان سرمایه گذاری قریب 400 میلیارد دلاری این کشور در صنایع نفت و گاز است.

به گزارش سیناپرس، بخش عمده ای از این سرمایه خارج از قطر جذب شد. در حالی که کل سرمایه گذاری ما در این حوزه قریب 40 تا 70 میلیارد دلار بوده است. جواد اوجی وزیر نفت به تازگی در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد:برای آنکه به واردات گاز محتاج نشویم، 80 میلیارد دلار سرمایه گذاری در فازهای مختلف پارس جنوبی نیازمند هستیم، این رقم به تنهایی از کل تراز مالی واقعی جذب شده بودجه کشور بیشتر است و به دلیل تحریم و شرایط مالی پرچالش اقتصاد کشور، امکان جذب این مبلغ از خارج نیز وجود ندارد. 

باتوجه به این شرایط نمیتوان انتظار داشت ایران بتواند میزبانی حتی گردشگران این بازی ها باشد.

گزارش:هیرش سعیدیان

خروج از نسخه موبایل