نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید ذرت‌ با ارزش غذایی فوق‌العاده

دانشمندان توانستند با انجام فرایندهای اصلاح ژنتیکی ذرت ها، پفیلاهای خوراکی را به مواد مغذی سالم و مفید که حتی برای درمان سوء تغذیه مورد استفاده قرارمی‌گیرد تبدیل کنند.

به گزارش سیناپرس اردبیل، دانشمندان یک نوع ژن به نام opaque-2 را در ذرت‌ها که به نام ذرت دندانی شناخته می‌شود،معرفی کردند. انجام این کار تقریباً تولید لیزین را در گیاه دو برابر کرد، این اسید آمینه برای سلامت انسان ضروری است.درنتیجه این تلاش ها باعث تولید یک نوع ذرت اصلاح شده ژنتیکی به نام ذرت پروتئینی با کیفیت (QPM) بود که اکنون دربرخی از کشورهای در حال توسعه برای کمک به مبارزه با سوء تغذیه مورد استفاده قرارمی‌گیرد.

در حالی که هسته‌های QPM در ابتدا نسبتاً نرم و گچی بودند ولی آن ها را در برابر آفات و  برداشت آسیب‌پذیر می‌کرد.
کشاورزان توانستند این ویژگی را از گیاه پرورش دهند و دانه‌های سخت و شیشه‌ای ذرت سنتی را احیا کنند. با این حال،
متأسفانه، دانشمندان به طور کامل ژن های مسئول این اثر ترمیمی را شناسایی نکرده بودند.پس از آزمایش‌هایی، دانشمندان تعیین کردند که کدام ژن‌ها مسئول اثر ترمیمی هستند، سپس اقدام به تلاقی نسل‌های متعدد ذرت
دندانه‌دار QPM با انواع ذرت بوداده‌ای که حاوی آن ژن‌ها بود، کردند. آنها به پفیلا هیبریدی غنی از لیزین با هسته های
سخت رسیدند که هنگام گرم شدن به خوبی ظاهر می شوند. این پفیلای پروتئینی با کیفیت بالا یا QPP شناخته می شود.


آنچه دانشمندان در این مطالعه تولید کرده‌اند یک میان‌وعده پروتئینی کامل است که می‌تواند به‌عنوان یک غذای فوق‌العاده بهدلیل ویژگی‌های پربیوتیک مثبت آن به بازار عرضه شود. و این فقط یک غذای میان وعده نیست، بلکه کاملا مغذی است و میتواند به عنوان یک مکمل غذایی در کشورهای در حال توسعه که پروتئین نیاز دارند مفید باشد.
این تحقیق در در مجله Frontiers in Microbiology منتشر شده است.

منبع:new atlas
مترجم: مهناز علیرضایی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل