نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نام جیمز وب تغییر نمی کند

به گزارش سیناپرس،امروزه وقتی نام جیمزوب به میان می آید، ذهن همه افراد به سمت تلسکوپ فضایی قدرتمند ناسا معطوف می شود اما باید در نظر داشت که وب در حقیقت نام یکی از پژوهشگران ناسا بود که تلسکوپ فضایی جدید به افتخار وی، نامگذاری شد.

به تازگی درخواست های متعددی برای تغییر نام تلسکوپ فضایی جیمزوب از سوی برخی فعالان اجتماعی مطرح شده است. این افراد معتقدند با توجه به این که جیمز وب در دهه های ۵۰ و ۶۰ میلادی از مدیران ارشد ناسا بوده و سیاست های سختگیرانه ای علیه اقلیت های جنسی اعمال کرده بود، شایستگی این نامگذاری را نداشته و نام تلسکوپ ناسا باید تغییر کند. در مقابل سازمان فضایی ناسا اعلام کرد قصد تغییر نام تلسکوپ وب را نداشته ولی تحقیقات کاملی را درباره نقش مشکوک وب در  اخراج کارمندان اقلیت جنسی انجام خواهد داد.

از سوی دیگر آژانس فضایی ایالات متحده ساعاتی پیش در یک بیانیه مطبوعاتی تصریح کرد: این آژانس نام تلسکوپ خود را تغییر نخواهد داد. البته ناسا یک مورخ مشهور را مسئول مطالعه سوابق جیمز وب و بررسی مواردی که گفته می شود، کرده است. این مورخ وظیفه دارد مدارکی که جیمز وب را به سیاست‌ها و تصمیم‌های همجنس ‌گرا هراسی مرتبط می‌کند، بیابد.

این ادعاها شامل مواردی است که کلیفورد نورتون، کارمند ناسا، با طرح دعوی حقوقی مدعی شد که در سال ۱۹۶۳، اخراج شده است. در شکایت وی آمده است که او به بازداشتگاه پلیس برده شد و نیروهای امنیتی ناسا متعاقباً او را به مقر آژانس آوردند و در طول شب از او بازجویی کرده و نهایتاً از کار خود اخراج شد.

ناسا می گوید: شواهدی وجود ندارد که این موضوع به دستور جیمز وب انجام شده باشد زیرا در آن دوره در سراسر ایالات متحده، همجنس گرایی به عنوان یک انحراف محسوب شده و آیزنهاور ریاست جمهور وقت این کشور نیز فرمانی اجرایی برای مقابله با این پدیده صادر کرده بود.

به گزارش سیناپرس، این گزارش و اعلامیه ناسا باعث اعتراض منتقدانی شده است که سال‌ ها برای تغییر نام تلسکوپ جیمز وب  تلاش می ‌کنند. گفتنی است ناسا معمولاً تلسکوپ های خود را به نام ستاره شناسان برجسته مانند تلسکوپ هابل، اسپیتزر، چاندرا و کامپتون نام گذاری می کند.

در این میان جیمز وب یک استثنا است. او رئیس ناسا بوده و در حالی که برنامه فضایی را به سمت فرود ماه پیش می برد ، تحقیقات نجومی متعددی را حمایت می کرد، هرچند وی خود به شخصه یک دانشمند ستاره شناس محسوب نشده و یک مدیر اجرایی ارشد بود.

مترجم: رقیه رضایی

منبع: wired

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل