نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

در حوزه تولید محتوا به مدیریت و اخلاق حرفه‌ای احتیاج داریم

چهارمین طرح آمارگیری دسترسی خانوارها و استفاده افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات که با نمونه‌گیری وضعیت ۲۵ هزار خانواده ایرانی اواخر بهمن تا پایان اسفند ۹۴ انجام شد، به این نتیجه رسید که تا پایان سال ۱۳۹۵ ضریب نفوذ اینترنت در کشور به ۵۰ درصد می‌رسد و دسترسی خانوارها به اینترنت تا پایان سال جاری از ۵۰ درصد فراتر خواهد رفت.

گسترش استفاده از شبکه‌های پیام رسان موبایل موضوعی است که طی سال‌های گذشته در بسیاری کشورها تجربه شده و حتی اپراتورهای ارائه کننده خدمات را به سمتی سوق داده که به دنبال چاره اندیشی برای جبران کاهش درآمدهایی که به دلیل فعالیت این شبکه‌ها به آنها تحمیل می‌شود، باشند.

تمامی آمارهای ارائه شده حکایت از آن دارد که در ایران هم مانند دیگر کشورها استفاده از شبکه‌های پیام رسان موبایلی با گسترش روزافزون مواجه شده و تعداد کاربران این شبکه‌ها به طور دائم در حال افزایش است، اما با این وجود هنوز هم خبری از شبکه های اجتماعی داخلی و محتوای بومی قابل رقابت با نمونه های خارجی نیست.

ورود و فعالیت شبکه‌های پیام رسان خارجی به ایران از همان ابتدا با مخالفت‌های بسیار و مقاومت نهادهای مربوطه مواجه شد، اما در حال حاضر به جای فیلتر شدن بسیاری از شبکه ها و محتواها در فضای مجازی، امکان استفاده از آنها برای کاربران وجود دارد البته قرار بر این است که فعالیت این شبکه‌ها حالت مشروط داشته باشد.

بسیاری از کارشناسان و مسوولان مربوطه بارها و بارها اذعان کرده اند که فیلترینگ راه مبارزه با شبکه های اجتماعی و محتواهای بیگانه نیست بلکه برای مبارزه با آنها باید دست به محتواهای بومی جذاب و قابل رقابت با نمونه های خارجی زد. علاوه بر مسائل فرهنگی، حتی ارزش افزوده ای که در این بخش ایجاد می‌شود، لزوم فعالیت نمونه‌های داخلی را بیش از پیش مشخص می‌کند.

چرا شبکه های داخلی جایی در میان کاربران ندارند؟

دکتر حسن نجفی سولاری، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با بیان اینکه عده‌ای اعتقاد دارند که در کشور امکان تولید محتوا وجود ندارد و من این موضوع را به طور قطع رد می‌کنم، گفت: چراکه برای تولید محتوا در حوزه فناوری نیاز به اندیشه داریم که از این جهت فرهنگ ایرانی- اسلامی کشورمان بسیار غنی است و در داخل کشور می‌توانیم ایده پردازی کرده و طرح تهیه کنیم پس در طراحی محتوا می توانیم بسیار قوی عمل کنیم.

وی ادامه داد: اما این طرح و ایده به تنهایی ارزشی در فضای مجازی ندارد و هنگامی ارزشمند می‌شود که تبدیل به محتوای ICT شود

برای تولید محتوا در حوزه فناوری نیاز به اندیشه داریم که از این جهت فرهنگ ایرانی- اسلامی کشورمان بسیار غنی است و در داخل کشور می‌توانیم ایده پردازی کرده و طرح تهیه کنیم پس در طراحی محتوا می توانیم بسیار قوی عمل کنیم.

این استاد دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: بنابراین نیاز دوم نیروی انسانی متخصص است، در این زمینه نیز باید بگویم سالانه سه هزار نفر در سطح کشور در رشته‌های هنری، فنی و دیجیتال فارغ‌التحصیل می‌شوند، این تعداد به جز کسانی است که به طور غیر مستقیم می‌توانند وارد این حوزه شوند، بنابراین از نظر نیروی انسانی نیز غنی هستیم.

وی با بیان اینکه جایگاه سوم در مقوله تولید محتوا تجهیزات است، افزود: ما آخرین تکنولوژی‌های سیستم‌های کامپیوتری را که در دنیا وجود دارد در دسترس داریم.

نجفی سولاری خاطرنشان کرد: نکته دیگر نیز بحث پول است که همانطور که می‌دانید در این کشور سرمایه کم نداریم. اما متاسفانه این سرمایه در جاهای نامربوط صرف و هزینه می‌شود. اگر تنها 10 درصد از این سرمایه در حوزه تولید محتوا صرف شود، نتیجه بسیار عالی خواهیم گرفت.

وی بیان کرد: بنابراین در حوزه تولید محتوا تمامی امکانات در اختیارمان است و تنها چیزی که به آن احتیاج داریم مدیریت و اخلاق حرفه‌ای است اگر این مقوله را هم بگنجانیم دیگر لازم نیست دغدغه داشته باشیم که مردم از محتواهای بیگانگان استفاده نکنند.

این کارشناس ارتباطات در ادامه اظهار کرد: نکته دیگر درباره امنیت استفاده از شبکه های داخلی است که باید بگویم، در حال حاضر هم اسرار و منابع اطلاعاتی خود را در صندوقچه دیگران ذخیره می کنیم و اینگونه نیست که سرورهای شبکه های خارجی به اطلاعات کاربران دسترسی نداشته باشند.

وی ادامه داد: اما جالب اینجاست که کاربران ایرانی در استفاده از شبکه های داخلی و فضای مجازی بومی از رصد شدن اطلاعات و فعالیت هایشان توسط حکومت و دولت هراس دارند.

 

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل