نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پنجاه گونه کوسه در خطر انقراض هستند

کارشناسان در کنوانسیون تجارت بین ‌المللی گونه‌ های ماهی تن و فلور که با حضور نمایندگان نزدیک به 200 کشور برگزار شد، اعلام کردند بیش از ۵۰ گونه از کوسه ها در خطر انقراض قرار دارند.

به گزارش سیناپرس، طی کنوانسیون تجارت بین ‌المللی گونه‌ های ماهی تن و فلورCITIES که بزرگترین اجلاس حیات وحش جهان محسوب می شود اعلام شد بیش از ۵۰ گونه از کوسه ها در خطر انقراض قرار دارند.

این رویداد که به میزبانی پاناما انجام شد در نظر دارد از  تقریباً دو سوم گونه های کوسه که در تجارت جهانی باله کوسه هدف قرار می گیرند، محافظت کند. این حفاظت در مورد خانواده کوسه‌ها که شامل کوسه‌های ببری می ‌شود و همچنین چندین گونه از کوسه‌ های سر چکشی اعمال می ‌شود. به این ترتیب درصد گونه‌های کوسه که توسط CITIES محافظت می شود از ۲۵ درصد به ۷۰ درصد افزایش یافت.

در پی تصویب موضوع فوق، اعلم شد  کشورهای عضو یک سال فرصت دارند تا تغییرات الزام ‌آور فوق را اجرا کنند. این اقدام صادرات باله کوسه را ملزم به داشتن مدارک صحیحی برای اثبات مطابقت آنها با مقررات جدید می کند.

همزمان با این اقدام بین المللی، نتایج مطالعه ای که توسط اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت انجام شد، نشان می دهد که تقریباً یک سوم گونه های کوسه در خطر انقراض هستند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که جمعیت کوسه های اقیانوس پیما در ۵۰ سال گذشته ۷۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش سیناپرس، کارشناسان معتقدند: صید بی رویه و فقدان مقررات، عوامل اصلی کاهش جمعیت کوسه ها هستند. در این میان کشورهایی مانند ژاپن و پرو که از شکارچیان اصلی کوسه ها محسوب می شوند، تلاش هایی برای حذف برخی گونه ها از فهرست کوسه های در خطر انقراض انجام دادند.

باید توجه داشت که تجارت باله کوسه همچنان یک صنعت چند میلیون دلاری است و صادرات باله کوسه از پرو در سال ۲۰۲۱ به دو برابر سطح قبل از همه گیری افزایش یافت.

مترجم: زهرا همراز

منبع: upi

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل