دورترین کهکشان جهان شناسایی شد

تلسکوپ فضایی جیمز وب اخیرا تصاویری از دو نمونه از دورترین کهکشان های دیده شده تا به امروز را ثبت کرده است که گفته می شود از جمله قدیمی ترین کهکشان های جهان محسوب می شوند.

به گزارش سیناپرس، تصاویر جدید جیمز وب نشان دهنده دو کهکشان بسیار دوردست است که گفته می شود دورترین و قدیمی ترین کهکشان های کشف شده در تاریخ ستاره شناسی محسوب می شوند.

این دو کهکشان چندین میلیارد سال نوری پشت خوشه کهکشانی غول پیکر Abell 2744 قرار دارند. داده ها نشان می دهد که این دو کهکشان باید تقریباً ۴۵۰ میلیون و ۳۵۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ شکل گرفته باشند.

گفتنی است دو مقاله تحقیقاتی در مورد تجزیه و تحلیل داده های وب در این رابطه منتشر شده که یکی توسط مارکو کاستلانو، از موسسه ملی اخترفیزیک در رم، ایتالیا  و دیگری توسط روهان نایدو، از مرکز اخترفیزیک هاروارد اسمیتسونیان در ماساچوست، انجام شده است.

نایدو در این رابطه گفت: ما با مشاهده تصاویر جدید وب شگفت زده شدیم زیرا دورترین نور ستاره ای را که کسی تا به حال دیده است، فقط چند روز پس از انتشار اولین داده های جیمز وب، پیدا کردیم.

داده‌های جدید نشان می ‌دهند که کهکشان ‌های جهان اولیه بسیار درخشان ‌تر از آن چیزی بودند که در ابتدا تصور می ‌شد. یافته فوق، به این معنی است که وب ممکن است بتواند داده‌های بسیار بیشتری در مورد جهان اولیه جمع ‌آوری کند.

به گزارش سیناپرس، نایدو در ادامه توضیحاتش می ‌گوید: ما چیز فوق ‌العاده شگفت ‌انگیزی را کشف کرده ‌ایم. این کهکشان ‌ها می ‌بایست فقط ۱۰۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ شروع به جمع شدن کرده باشند. هیچ ‌کس انتظار نداشت که دوران تاریکی به این زودی به پایان برسد.

دانشمندان بر این باورند که درخشندگی فوق می تواند ناشی از ستارگان جمعیت III باشد، ستارگان بسیار داغ و درخشانی که اندکی پس از انفجار بزرگ شکل گرفتند. چنین ستارگانی فقط از هیدروژن و هلیوم اولیه تشکیل شده‌ اند و بسیار درخشان ‌تر و سریع‌ تر از ستارگانی شکل گرفتند که در جهان فعلی می ‌بینیم، جایی که ستارگان جمعیت III وجود ندارند.

پائولا سانتینی در این رابطه گفت: این مشاهدات فقط باعث می شود ما متحیر شویم. این یک فصل کاملاً جدید در نجوم است. یافته های جدید ما مانند یک حفاری باستان شناسی است  که  ناگهان یک شهر گم شده یا چیزی را پیدا می کنید که در مورد آن هیچ چیزی نمی دانستید. این حیرت آور است.

به گزارش سیناپرس، توماسو تری از دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلسو محقق اصلی یکی از برنامه های وب نیز در این رابطه گفت: هر چیزی که از دریچه این تلسکوپ می بینیم جدید است. وب به ما نشان می دهد که جهانی بسیار غنی، فراتر از آنچه ما تصور می کردیم وجود دارد.

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

منبع:upi