نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اگر به سلامت خود اهمیت می دهید شربت ذرت مصرف نکنید

پژوهش های جدید نشان می دهند که فروکتوز  موجود در شربت ذرت بیشترین زیان را در فهرست قندهای خوراکی به بدن وارد می کند.  پروفسور وین پاتس از دانشگاه یوتا در ایالات متحده امریکا اعلام کرد که این تحقیقات جدید نشان می دهند، بین شربت ذرت که سرشار از فروکتوز است و دیگر قندهای مرتبط با بدن ، یک تفاوت اساسی وجود دارد: فروکتوز به مراتب مضر تر است .

به طور کلی مطالعلت گذشته نشان می دادند که مصرف قند و شکر در هر حالتی برای سلامت انسان مضر است و پزشکان همیشه توصیه می کنند که افراد باید مصرف این محصولات را کاهش دهند . اما مطالعات جدید ضرر و زیان فروکتوز شربت ذرت را ثابت کرده است و مردم باید نسبت به کاهش مصرف هر نوع ماده قندی و  به ویژه این قند اقدام کنند تا از آسیب های وارده توسط آنها مصون باشند و از سلامت جسمانی مناسب برخوردار باشند.

محققان طی آزمایشی موش ها را با دوز متناسبی از قندی که به طور معمول مورد  مصرف عادی و روزانه مردم است ، تغذیه کردند. این قند مخلوطی از قند فروکتوز – گلوکز پیدا شده در فروکتوز شربت ذرت بود. این آزمایش ها نشان دادند که قند فراکتوز شربت ذرت یکی از سمی ترین قندها در میان جدول قندهای موجود است و در واقع در این آزمایش مشخص شده است که این قند باعث کاهش تولید مثل و کم شدن طول عمر در موش های ماده می شود.

جیمز راف از دیگر پژوهشگران این تیم تحقیقاتی از دانشگاه یوتا توضیح می دهد که به طور کلی مطالعلت گذشته نشان می دادند که مصرف قند و شکر در هر حالتی برای سلامت انسان مضر است و پزشکان همیشه توصیه می کنند که افراد باید مصرف این محصولات را کاهش دهند . اما مطالعات جدید ضرر و زیان فروکتوز شربت ذرت را ثابت کرده است و مردم باید نسبت به کاهش مصرف هر نوع ماده قندی و  به ویژه این قند اقدام کنند تا از آسیب های وارده توسط آنها مصون باشند و از سلامت جسمانی مناسب برخوردار باشند.

در واقع میزان بالای فروکتوز شربت ذرت در بسیاری از فرآورده های غذایی و محصولات پخته شده وجود دارد. اما در شربت ذرت گلوکز و فروکتوز مولکول های جداگانه به نام مونوساخاریدها (monosaccharides) هستند و در مقابل ساکارز یک ترکیب دی ساکارید تشکیل شده از پیوند شیمیایی فروکتوز و گلوکز است.

در مطالعات جدید دو گروه از موش ها مورد آزمایش قرار گرفتند. یک گروه با یک رژیم غذایی سالم با 25 درصد کالری از فرآیندهای قندی برخوردار بودند و گروه دیگر، موش هایی بودند  که با رژیم غذایی حاوی فروکتوز – گلوکز تغذیه شدند . آزمایش های فوق نشان داد که موش های ماده گروه دوم با 1.87 برابر مرگ و میر بیشتر نسبت به گروه دیگر که با رژیم غذایی ساکارز تغذیه شده بودند، مواجه شدند. قابل توجه است که تولید مثل موش های ماده این گروه نیز از 26.4 درصد کمتر از گروه دیگر بوده است.

شربت ذرت یک نوع شربت غذایی است که از نشاسته ذرت تهیه شده و بسته به نوع درجه بندی حاوی مقادیر مختلفی از مالتوز و الیگوساکاریدهای بالاتر است. شربت ذرت در غذاها و شیرینی جات به منظور نرم کردن بافت، حجیم کردن، جلوگیری از تبلور شکر و افزایش عطر و طعم اضافه می شود. محققان معتقدند افزایش مصرف این ماده باعث شیوع دیابت نوع دو ، سندروم متابولیک و بیماری کبد چرب در انسان می‌شود.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در ژورنال تخصصی تغذیه (Nutrition) به چاپ رسیده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل