نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بازیابی تقریبی بینایی در موش های نابینا

تیمی از محققان کالیفرنیایی به تازگی تحقیقاتی ویژه را بر روی موش های نابینا انجام داده اند. در این تحقیقات دانشمندان به دنبال روشی برای درمان آب سیاه چشمان آنها بوده اند و در این راه نیز تا حد زیادی موفقیت آمیز عمل کرده اند زیرا در پایان عملیات این تیم تحقیقاتی، موش ها توانستند تا بخشی از دید خود را بازیابند.

برای این کار از چندین روش مختلف استفاده شده است که یکی از آنها برداشت سلول های از چشمان سالم و کاشت آنها در چشمان آسیب دیده بوده است و روش دیگر شامل استفاده از مواد شیمیایی برای کمک به رشد مجدد این سلول ها بوده است.

این نخستین بار بود که دانشمندان موفق به بازیابی دید یک موجود پستاندار می شدند و به گفته خود آنها، بسیاری از قسمت های کلیدی دید این موجودات در این تحقیقات بازیابی شده است. بیماری آب سیاه چشم در سراسر جهان 70 میلیون نفر را مبتلا کرده است و از نظر پزشکی دانشمندان برای آن درمانی قائل نیستند. افرادی که به این عارضه دچار می شوند، معمولا در صورت عدم اقدام سریع پزشکی، بینایی خود را به صورت دائمی از دست خواهند داد.

با این حال دانشمندان در این پژوهش توانسته اند تا سلول های گانلیون (Ganglion) که در این بیماری آسیب می بینند را تا حد زیادی ترمیم کرده و امکان رشد مجدد را برای آنها فراهم بیاورند. برای این کار از چندین روش مختلف استفاده شده است که یکی از آنها برداشت سلول های از چشمان سالم و کاشت آنها در چشمان آسیب دیده بوده است و روش دیگر شامل استفاده از مواد شیمیایی برای کمک به رشد مجدد این سلول ها بوده است.

هر یک از این روش ها به تنهایی دارای اثربخشی بسیار اندک و نامناسبی بوده اند ولی با ترکیب استفاده از هردوی آنها به صورت همزمان، دانشمندان توانسته اند تا به نتایجی چشمگیر دست پیدا کنند. حال این محققان به دنبال این هستند که بتوانند با کمک این روش به سراغ درمان این بیمار در انسان ها بروند ولی برای این کار نیاز به کسب مجوزهای قانونی و بررسی های متعدد پیش از شروع کار دارند.

منبع: Engadget

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل