بیش از یک سوم جهان دیگر کهکشان راه شیری را نمی بینند

بیش از یک سوم جمعیت دنیا یعنی 60 درصد از اروپایی ها و حدود 80 درصد مردمان امریکای شمالی دیگر قادر به مشاهده کهکشان راه شیری حتی در شب های صاف نیستند. دانشمندانی که اطلس جهانی از آلودگی نوری تهیه کرده اند، چنین ادعایی کرده اند.

این تحقیق همچنین نشان می دهد بیش از 80 درصد جمعیت دنیا و بیش از 9 درصد مردمان اروپا و امریکا زیر آسمان آلوده از لحاظ نوری زندگی می کنند.

محققان از داده های "ماهواره شراکت ملی قطب گرد Suomi" به همراه مدل های رایانه ای از شفافیت آسمان و اندازه گیری های زمینی برای تولید نقشه هایی بهره بردند تا نواحی از دنیا را برجسته کنند که از لحاظ آلودگی نوری در بدترین وضعیت قرار دارند.

کشورهای دارای بالاترین سطوح آلودگی نوری شامل عربستان سعودی، ایتالیا و کره جنوبی هستند. این نقشه ها همچنین نشان می دهد که شهرها و نواحی شهری اروپا، ایالات متحده و آسیا به ویژه تحت تاثیر این آلودگی هستند.

نور مصنوعی تیرهای چراغ برق و ساختمان ها منجر به پدیده skyglow می شود که قابل رویت ترین تاثیر آلودگی نوری است. آلودگی نوری ستاره ها و مجمع الکواکب های آسمان را نیز از دید انسان مبهم می کند.

ساحل شرقی امریکا از جمله نقاطی است که در آن مشاهده کهکشان راه شیری دیگر ممکن نخواهد بود با این حال، بخش های ایزوله تر دنیا آلودگی نوری کمتری دارند. استرالیا هم یکی از کشورهایی است که کمتر از کشورهای دیگر تحت تاثیر آلودگی نوری قرار دارد و آسمان شب های بزرگ افریقا نیز از این مشکل مصون هستند.

نور مصنوعی علاوه بر ایجاد مانعی در برابر مشاهده کهکشان راه شیری و دیگر اجرام آسمانی می تواند بر رفتار پرندگان، حشرات و پستانداران تاثیر بگذارد.

قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی در شب، همچنین نگرانی هایی درباره سلامتی بشر ایجاد کرده و خطر چاقی مفرط، افسردگی، اختلالات خواب، دیابت، سرطان پستان و مشکلات دیگر را افزایش می دهد.

جزئیات این مطالعه در Science Advance منتشر شد.

ترجمه: شه تاو ناصری