کشت بهتر سلول و بافت با تولید سرم جنین گاوی

مرتضی مهرجو، یکی از محققان شرکت دانش بنیان نانو زیست آرایه در گفت و گو با خبرنگار سینا پرس گفت: کشت سلول و بافت همواره در زمینه های مختلف تحقیق‌ها در حوزه علوم پایه و علوم مرتبط پزشکی مورد توجه پژوهشگران قرار می‌گیرد.

وی  افزود: کسب نتیجه بهتر، موفقیت در کشت و تکثیر سلول‌ها و شبیه سازی محیط درون بدن گونه‌های مختلف جانوران، انواع سرم‌های جانوری به ویژه سرم گوساله (Calf Serum-CS) و جنین آن  برای کشت و تکثیر رده‌های مختلف سلول در شرایط invitro  به عنوان مکملی غنی کننده و سرشار از مواد مغذی به همراه محیط‌های متنوع کشت سلولی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی اظهار کرد: کاربرد این نوع از سرم‌ها به کشت و تکثیر سلول‌ها محدود نمی شود و همواره در ترکیب سایر محیط های مورد استفاده در روند کشت سلول مانند محیط خنثی کننده تریپسین و محیط‌های مخصوص ذخیره سازی و انجماد قرار داشته و در بسیاری از موارد برای اتصال بهتر و سریعتر سلول‌های چسبنده به بستر خود نیز به کار گرفته می‌شود.

وی بیان کرد: امروزه مصرف سرم‌ها در حوزه علوم زیستی و بیوتکنولوژی بسیار گسترده بوده به طوریکه تمامی مراکز پژوهشی، دانشگاه‌ها، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و به ویژه آزمایشگاه تخصصی با گرایش‌های سلولی ملکولی، ایمونولوژی، فارماکولوژی، فیزیولوژی، ژنتیک پزشکی، نانوتکنولوژی، مهندسی بافت، بیوتکنولوژی، مهندسی بافت، مهندسی آنتی بادی، شیلات، تحقیقات آبزیان، سم شناسی، سیتوژنتیک، ویروس شناسی، آناتومی، جنین شناسی، و کارخانه‌های تولید فراورده های بیولوژیک (کیت سازی، واکسن های دامی، آنتی بادی و … ) از مصرف کنندگان این محصول محسوب می‌شوند.

مهرجو گفت: تمامی سرم‌هایی که توسط شرکت نانو زیست آرایه مستقر در مرکز رشد زیست فناوری انستیتو پاستور ایران تولید می‌شوند، با دوز مناسب تحت تابش اشعه گاما قرار می‌گیرد به طوریکه محصول کاملاعاری از هرگونه پاتوژن مانند انواع باکتری، ویروس‌ها، پریون(پروتئینی که ماهیت عفونی دارد) و به ویژه گونه‌های مختلف مایکوپلاسما(جنسی از باکتری‌ها که دیواره سلولی ندارد. نداشتن دیواره سلولی باعث مقاوم شدن این باکتری‌ها در برابر آنتی بیوتیک‌های موثر بر دیواره مانند پنی‌سیلین‌ها می‌شود)هستند.

کاربرد این نوع از سرم‌ها به کشت و تکثیر سلول‌ها محدود نمی شود و همواره در ترکیب سایر محیط های مورد استفاده در روند کشت سلول مانند محیط خنثی کننده تریپسین و محیط‌های مخصوص ذخیره سازی و انجماد قرار داشته و در بسیاری از موارد برای اتصال بهتر و سریعتر سلول‌های چسبنده به بستر خود نیز به کار گرفته می‌شود.

وی یاد آور شد: این محصول برای اطمینان بیشتر و رضایت مصرف کنندگان همانند تولید کنندگان اروپایی به طور مستمر طیف گسترده ای از آزمون‌های استاندارد کنترل کیفی میکروبی و سلولی را زیر نظر متخصصان مجرب در بانک سلولی ایران می‌گذراند و با توجه به کاربردهای گسترده، در حجم‌های مختلف و انواع Gold، Silver و standard عرضه می‌شود.همچنین به لحاظ فاصله کوتاه بین زمان تولید تا عرضه به متقاضیان به صورت بسیار تازه تهیه و نسبت به سرم‌های مشابه خارجی علاوه بر اینکه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده با هزینه ای مناسب آماده ارایه به مصرف کنندگان است.

 

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا