نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف روستای 11هزار ساله در قبرس

کاوش های باستان شناسی در یک روستا واقع در مناطق مجاور سواحل جنوبی کشور قبرس منجر به کشف آثاری از دوران نو سنگی و آغاز عصر کشاورزی در این کشور شده است. در کاوش های انجام شده؛ بیش از بیست ساختمان که به صورت مدور ساخته شده اند به دست آمده است که مطالعات انجام شده حاکی از پیشینه 11 هزار ساله آن ها است. در این پژوهش ها مشخص شد که آثار و بقایای معماری فوق الذکر به هزاره نهم پیش از میلاد تعلق دارند.

شواهد استخوانی باقی مانده در این محل همچنین نشان دهنده این موضوع است که ساکنان روستای فوق از گوشت شکار نیز برای امرار معاش استفاده کرده و بقایای استخوان های گراز وحشی و پرندگان نیز در لایه های حفاری شده در این سایت به دست آمده است. گفتنی است ساکنان این روستا وارد عصر کشاورزی شده و اقدام به پرورش و کشت نوعی گندم از نوع emmer می کردند.

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه ، برای ساخت دیواره های این آثار معماری؛ از تیرک های چوبی مرکزی استفاده شده و بسیاری از این خانه ها دارای کف سازی با استفاده از گچ هستند. در بسیاری از این فضاهای معماری، محل ویژه ای نیز به عنوان آتش دان تعبیه شده بود.

به گفته کاوشگران ،  این خانه ها به طور مدور در اطراف یک ساختمان بزرگتر ساخته شده اند که به نظر می رسد محل اجتماعات مردم روستا بوده و ساکنان این روستای باستانی از آن برای انجام مراسم جمعی خود استفاده می کردند. سرپرستی این کاوش ها بر عهده فرانکوئیس بریوئیس از مدرسه مطالعات عالی علوم اجتماعی فرانسه  و جین دنیس ویگنه از مرکز ملی پژوهش های علمی موزه تاریخ طبیعی فرانسه  قرار دارد. در این کاوش ها همچنین ابزارهای سنگی و برخی ظروف و وسایل دیگر نیز به دست آمده است که از جمله مهمترین آن ها می توان به مهره های ساخته شده از صدف،  گردن آویز های تزئینی ، سنگ آسیاب و بقایای سگ و گربه اهلی اشاره کرد. شواهد استخوانی باقی مانده در این محل همچنین نشان دهنده این موضوع است که ساکنان روستای فوق از گوشت شکار نیز برای امرار معاش استفاده کرده و بقایای استخوان های گراز وحشی و پرندگان نیز در لایه های حفاری شده در این سایت به دست آمده است. گفتنی است ساکنان این روستا وارد عصر کشاورزی شده و اقدام به پرورش و کشت نوعی گندم از نوع emmer می کردند.

منبع: archaeologynewsnetwork

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل