تغییرات طبیعی و فعالیت‌های انسانی در گسترش جنگل‌های مانگرو اثرات سوء داشته است

دکتر غلامرضا نوری در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: این جنگل‌ها مجموعا در 112 کشور دنیا یافت می‌شوند و در زمره غنی‌ترین و حاصلخیزترین اکوسیستم‌های دنیا به حساب می‌آید که در مقایسه با سایر مناطق مردابی به میزان وسیع‌تری مورد استفاده انسان قرار گرفته‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه  سیستان و بلوچستان در ادامه اظهار کرد: تغییرات طبیعی، فعالیت‌های انسانی، در وسعت گسترشگاه جنگل‌های مانگرو اثرات سوء گذاشته است.

به گفته وی، تخریب جنگل‌های مانگرو و حفاظت از آنها معمولا در ارتباط با تراکم جمعیت انسانی است.

وی تاکید کرد: فشار بالای جمعیت در مناطق ساحلی منجر به تبدیل بسیاری از این جنگل‌ها به دیگر استفاده‌ها شده است و مطالعات انجام شده در بسیاری از کشورهای دلالت بر کاهش وسعت مانگرو در گذر زمان دارند.

نوری تصریح کرد: دلایل اصلی تخریب مانگروها، توسعه شهری، آبزی پروری، معدن کاوی، بهره کشی مفرط برای الوار، ماهی،‌ سخت پوستان،‌ نرم تنان بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه در پایان گفت: ارتباط مستقیمی بین تغییرات اقلیمی و اکوسیستم‌های مانگرو از طریق تغییر در سطح دریا و تغییرات اقلیمی کره زمین در مقایس منطقه‌ای و جهانی، وجود دارد و ‌بخصوص در نیم کره شمالی، جنگل‌های مانگرو ‌سیستم‌های هیدرو لوژیکی و اکوسیستم‌های خشکی دریا را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا