سعید متصدی روز چهارشنبه در نشست تخصصی مواد سرطان زای پیرامون ما افزود: عواملی که امروزه از فعالیت های انسانی در محیط زیست منتشر می شود، سبب بروز بیماری های گوناگون به ویژه سرطان می شود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در این میان عوامل شیمیایی بیشتر مورد توجه قرار می گیرند، به طور کلی آلاینده های هوا سرطان زا هستند که در این میان یک سری جزو آلاینده های خطرناک هستند.
وی با بیان این که اکنون حدود 30 آلاینده خطرناک مانند جیوه، نیکل و بنزن در مناطق شهری وجود دارند، ادامه داد: مهمترین آنها بنزن است که سازمان حفاظت محیط زیست اقداماتی برای کاهش غلظت آن انجام داده و آن را به حد استاندارد رسانده است، میزان حد مجاز سالانه غلظت بنزن 5ppb است که اکنون میزان آن در کلان شهرها به استاندارد نزدیک شده است و تمام اینها به کیفیت سوخت برمی گردد و با اضافه کردن افزودنی ها به سوخت این اتفاق می افتد.
متصدی به بنزین پتروشیمی اشاره کرد و گفت این بنزین ترکیبی از آروماتیک و بنزن است که در عمل خوب می سوزد اما سرطان زا است، سازمان محیط زیست از اواسط سال 92 حذف بنزین پتروشیمی را آغاز و اوایل سال 93 آن را از چرخه تولید و مصرف خارج کرد.
وی افزود: اما با این وجود در برخی مناطق شاهد بالا بودن میزان بنزن هستیم که به بخارات بنزین برمی گردد و تا پایان سال 95 نیز این مشکل برطرف می شود.
وی تاکید کرد: اگر بخواهیم در محیط زیست برای پیشگیری از هر گونه بیماری اقدام کنیم، باید روی کاهش انتشار آلاینده ها از منبع حرکت کنیم از این رو یکی از برنامه های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست، مدیریت منابع آلاینده از منبع است.
متصدی ادامه داد: علاوه بر ترکیبات احتراقی یک سری آالاینده ها مانند آزبست وجود دارد که سرطان زا هستند ازبست در لنت ترمز و برخی از قطعات خودرو مورد استفاده قرار می گیرد که در گذشته دور افرادی که با آن به تناسب شغل خود ارتباط مستقیم داشتند، بیمار می شدند. اما امروزه همه مردم با آن درگیر هستند بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست مصوبه ممنوعیت استفاده از آزبست را تهیه کرده است و با متخلفان برخورد می شود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: چند سالی است تب استفاده از زباله سوز نیز در کشور رایج شده است. در حالی که گازهای فریون و داکسین ها که سرطان زا هستند، از آن متصاعد می شود.
متصدی گفت: فلزات سنگین از دیگر موادی هستند که با آنها روبرو هستیم که از سرب تا ترکیبات کادمیم را شامل می شوند، منبع سرب در کشور بنزین بود که با اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست، سرب از سوخت از سال 82 حذف شد و اکنون یک لیتر هم بنزین سرب دار در کشور تولید نمی شود.
وی تاکید کرد: تمام این موارد باید در قالب یک سیستم سنجش و پایش مستمر انجام شود که براین اساس 188 ایشتگاه پایش در کشور فعال است و تقریبا تمام آلاینده های پارامتریک را اندازه گیری می کند همچنین برخی از آلاینده های خاص نیز در هشت کلان شهر پایش می شود.
متصدی به ارتقاء کیفیت هوا در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: در سال 92 حدود 45 روز هوا ناسالم بود که در سال 94 به 32 روز کاهش یافت و امسال تا امروز در تهران فقط 12 روز ناسالم داشتیم که نشان دهنده کاهش میزان آلاینده های هوا در کشور است.
وی با بیان اینکه در برخی شهرها تعداد روزهای سالم سه برابر شده است، اظهار کرد: این ناشی از اقدامات و پیگیری های سازمان حفاظت محیط زیست و همکاری نهادهای ذیربط است که سوخت و خودروها به استاندارد یورو 4 ارتقاء یافته اند چون معتقدیم که باید آلاینده ها از مبنع مدیریت شوند.