نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مخزن چاه تالاب هامون فقط در زمان بروز سیلاب آبگیری شود

احمد علی کیخا در گفت و گو با ایرنا افزود: حوضه آبریز تالاب هامون دارای چهار مخزن چاه نیمه است که با هدف ذخیره آب برای زمان خشکسالی و استفاده از آن برای مصارف شرب و کشاورزی فعالیت می کند.

وی اظهار کرد: به اعتقاد ما مخزن چاه نیمه چهارم نباید آبگیری شود دراین صورت آب آن وارد بستر تالاب هامون می شود که سازمان محیط زیست و وزارت نیرو بر سر این موضوع در چالش هستند.

کیخا با بیان اینکه اقدامات احیایی تالاب هامون در دو بسته داخلی و خارجی در حال انجام است گفت: دولت از صندوق اعتبارات توسعه مبلغ 500 میلیون دلار را برای احیای تالاب هامون اختصاص داده است که بر این اساس وزارت کشاورزی مکلف شده است سیستم آبیاری خود را از حالت سنتی خارج کند.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی باید سیستم های آبیاری را به روش تحت فشار و انتقال لوله ای انجام دهد که این کار با هدف صرفه جویی آب در بخش کشاورزی و ذخیره کردن و انتقال آن به داخل تالاب صورت خواهد گرفت.

کیخا گفت: همچنین وزارت نیرو در روند لایروبی که انجام می دهد باید تمام رودخانه های منتهی به تالاب را هم بازگشایی کند تا از هدر رفت آب جلوگیری شود.

وی اظهار کرد: همچنین سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری مرزبانی منطقه موفق به تخریب بخشی از دایک مرزی داخل بستر تالاب هامون بین ایران و افغانستان شد و در صدد هستیم تا بخش بیشتری از این دایک برچیده و آب بیشتری وارد بستر تالاب شود.

کیخا افزود: این دایک میانی مرز تالابی ایران و افغانستان را مشخص می کند که از نظر سازمان محیط زیست وجود آن در بستر تالاب پذیرفتنی نیست.

وی به فعالیت های بین المللی برای احیای تالاب هامون اشاره کرد و گفت: در شورای مشورتی بین المللی جمع بندی ما بر این است که با همکاری نهادهای بین المللی مانند کنوانسیون رامسر، دفتر عمران سازمان ملل متحد، حمایت کشورهای دوستدار محیط زیست و اهالی دو طرف مرز چه آنهایی که در خاک ایران هستند و چه آنهایی که در خاک افغانستان هستند، یک برنامه مشترک توسعه ای تدوین شود تا بر اساس آن به زندگی مردم رفاه بخشیده شود.

تالاب بین المللی هامون یکی از تالاب های مهم دنیا و بزرگترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران است که با مساحتی حدود 5700 کیلومتر مربع در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در منطقه سیستان و بلوچستان قرار دارد که اکنون در شرایط بحرانی قرار دارد.
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل