نقشه های «پارسی» مالکیت چین را بر دریای جنوبی تایید می کند

چندی قبل نشریه «ساوت چاینا» از هنگ کنگ با انتشار مطلبی اعلام کرد که چین در همین رابطه، ارتباطات گسترده ای با کشورهای مختلف دنیا از آسیا و خاورمیانه گرفته تا آفریقا و اروپای شرقی برای اثبات ادعای مالکیت خود بر مناطق گسترده ای از دریای جنوبی برقرار کرده و در گزارش یاد شده مشخصا به حضور کارشناسان چینی در دانشگاه تهران و بررسی اسناد موجود در این مرکز اشاره شد.

حالا اما «شین هوا» به طور اختصاصی به این موضوع پرداخته و آورده است: یکسری از نقشه ها را جغرافیدانان ایرانی و عرب در قرون نهم تا هفدهم ترسیم کرده اند که نشان می دهد جزایر مورد منازعه در دریای جنوبی متعلق به چین است.
خبرگزاری رسمی چین ادامه می دهد که پژوهشگرانی از چین و ایران به طور مشترک تحقیقات وسیعی در این زمینه انجام داده و به نتایج خوبی هم دست یافته اند.
«یایو جیده» محقق ارشد دانشگاه «یون نن» در جنوب غرب چین که با همکاری محققان و تاریخدانان ایرانی تحقیقاتی را در تهران انجام داده و رئیس تیم پژوهشگران چینی بوده است، می گوید: این نقشه را یک طرف ثالث تهیه کرده است اما باز هم حق حاکمیت چین بر دریای جنوبی در آنها مورد تایید است.
وی به عنوان یک کارشناس روابط چین و ایران و مسلط به مسائل مربوط به تاریخ جاده ابریشم و رئیس مدرسه کنفوسیون چین می گوید: از سال 2012 میلادی در این باره تحقیقاتی صورت گرفته است.
او یادآور شد که یکی از تاریخدانان و استادان ایرانی به نام «ام بی وثوقی» در آن زمان به پکن سفر و به این نقشه ها اشاره کرد.
«یایو» می گوید که در آن زمان به من گفته شد که در این نقشه ها به زبان های فارسی و عربی به دریای جنوبی به عنوان دریای چین و به جزایر موجود در آن نیز با عنوان جزایر چین اشاره شده است.
شین هوا ادامه می دهد، استاد ایرانی سپس موضوع 50 نقشه را مطرح کرد که مربوط به 800 سال پیش است زمانی که دریانوردان ایرانی در آبهای مدیترانه و اقیانوس هند و دریای جنوبی چین حضور داشتند و به سواحل جنوبی چین رسیدند.
«یایو» می گوید که از میان این 50 نقشه 46 نقشه به زبان فارسی است و نشان می دهد پارس ها تا چه اندازه در زمینه جغرافیا و تاریخ دقت عمل داشته اند و چهار نقشه نیز به زبان عربی تهیه شده است.
وی پیشتر نیز در سخنانی اعلام کرده بود که دانشگاه تهران نقطه امیدی برای محققان چینی از دانشگاه «یون نن» است چرا که آنان در دانشگاه تهران با همکاری طرف های ایرانی نقشه هایی در باره این منطقه یافته اند.
این نقشه ها اکنون در حال برگردان به زبان انگلیسی است تا در اطلس زبان های فارسی، انگلیسی و چینی گنجانده شود.
مسئله نقشه ایرانی در شرایطی مطرح می شود که امروز سه شنبه دادگاه بین المللی لاهه قرار است رای خود را در باره شکایت سال 2013 فیلیپین از چین در خصوص منازعات دریای جنوبی صادر می کند.
دریای جنوبی چین، دریایی حاشیه ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می آید و ناحیه ای در حدود 3.5 میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را در بر می گیرد. این دریا پس از پنج اقیانوس جهان، بزرگترین ناحیه دریایی جهان محسوب می شود.به گزارش ایرنا، چین به همراه فیلیپین، ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی بر سر مالکیت بخش هایی از این دریا با یکدیگر مناقشه دارند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا