وقتی خودروی شما دنیا را تغییر می دهد

خودروی شما تنها یک وسیله برای انتقال افراد از نقطه A به B نیست. خودرویی که مجموعه متنوع و کاملی از رایانه ها، حسگرهای حرکتی، سیستم موقعیت یاب جهانی و دوربینهای متنوع است چیزی فراتر از تصور رایج درباره خودروهاست. به بیان دیگر باید گفت که یک خودرو مجهز به این فناوریها، گران قیمت ترین کیت شخصی است که اکثر افراد در سراسر جهان در اختیار دارند و جالب اینکه در 95 درصد شبانه روز در جایی پارک شده اند!

پیش بینی می شود که تا سال 2020 از هر 10 خودرو 9 دستگاه به اینترنت متصل باشند. حالا این پرسش به ذهن خطور می کند که چرا تمامی این قابلیتها باید تنها به این دلیل که موتور خودرو خاموش است به کار گرفته نشوند؟ وقتی پای غولهای فناوری و دنیای دیجیتال نظیر شرکت IBM به این عرصه باز می شود، استفاده از خودروها صرفا به رانندگی و عزیمت از یک نقطه به نقطه ای دیگر محدود نخواهد شد.

این شرکت با استفاده از سرویس شناخت مبتنی بر محاسبات ابری خود به خودروهایی که در محوطه ای همچون پارکینگ پارک شده اند نگاه ویژه ای دارد. در واقع این خودروها ظرفیت کسب اطلاعات و انتشار آنها را دارند و می توانند به گونه ای آموزش داده شوند که در نقش کمک رسان به انسانها عمل کنند.

وقتی پای غولهای فناوری و دنیای دیجیتال نظیر شرکت IBM به این عرصه باز می شود، استفاده از خودروها صرفا به رانندگی و عزیمت از یک نقطه به نقطه ای دیگر محدود نخواهد شد

قابلیتهای شناختی خودروها را می توان برای تشخیص نشت گازهای خطرناک، بهبود سیستم امنیت خانه، پیام رسانی به خودرو برای عزیمت به مکان مناسب پارک و حتی پیدا کردن سگ گم شده به کار گرفت.

چنین تصور هیجان انگیزی توسط IBM در دوبلین مورد آزمایش قرار گرفته است. آنچه که مهندسان این شرکت ارایه کرده اند تحولی چشمگیر در محاسبات شناختی به شمار می آید.

استفاده از خودروها با این نگرش به ایجاد تغییراتی شگرف در عرصه های مختلف زندگی از جمله ورزش، تجارت و سایر کارهای روزمره منجر خواهد شد. دنیا به لطف چنین سیستمهایی که قابلیت درک کردن دارند تغییر کرده و بیش از این نیز متحول خواهد شد.

 

منبع:تلگراف

مترجم: مهدی پیرگزاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا