نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نبود آگاهی از تاثیرات مثبت برکودکان وحفظ میراث فرهنگی

 این مدرس باستان شناسی تاکید کرد: باستان شناسی امروز، با نگاه استدلالی-ادراکی خود، پازلی مادی از زندگی مردمان درگذشته و حال و تاثیر آن در دنیای معاصر می سازد؛ که منجر به ایجاد رهیافتی نو در عرصه تعالی فرهنگ و اندیشه می گردد.به همین دلیل در بسیاری از کشورها برنامه های هدف دار و مستمری برای آشنایی کودکان با باستان شناسی و علاقه مندی ایشان به تاریخ باستان و معاصرکشورشان توسط موزه ها و مدارس اجرا می شود.

ابراهیم پور افزود: موزه مقدم دانشگاه تهران در راستاي سياست هاي آموزشي و ترويجي خود كارگاه آموزشي باستان شناسي براي كودكان را سال گذشته برگزار کرد که اين سلسله كارگاه در قالب تشكيل جلسات تئوري- عملي پایان یافت.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره‌ کاوش مجازی، شبیه‌سازی باستان‌شناسی زیر آب، کشاورزی باستانی، سفال‌گری به روش مردم باستان، مرمت اشیاء، شناخت داستان انسان، ساخت ابزارسنگی، لایه‌نگاری تپه‌های باستانی، سیر اندیشه و خط در جهان، ساخت مُهر و سکه و لوح‌های گلی به کودکان آموزش داده می‌شود.

وی هدف از  آموزش غیرمستقیم باستان‌شناسی را ایجاد دغدغه‌ حفظ و نگهبانی میراث فرهنگی در کودکان دانست و گفت: امکان‌سنجی افزایش هوش استدلالی کودکان از طریق آموزش‌های خلاق و روش‌ها و تئوری‌های باستان‌شناختی، ایجاد هویت اجتماعی و افزایش اعتماد به نفس و تهیه‌ شناسنامه فردی و شناخت تاریخ ایران و داستان انسان از آغاز تا امروز از جمله اهداف برگزاری این دوره است.

ابراهیم پور با اشاره به استقبال کم از این کارگاه ها توسط والدین گفت: متاسفانه به دلیل نبود آگاهی از تاثیرات مثبت این کارگاه ها برکودکان و آینده آنها استقبال کم است و امیدواریم در آینده به این اهداف توجه بیشتری شود.

گزارش: فرگل غفاری

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل