تاثیر خودروهای برقی بر کاهش دمای شهرها

تاکنون شیوه های مختلفی برای کاهش حجم آلاینده ها در فضاهای شهری پیشنهاد شده است. جایگزینی خودروهای برقی به جای خودروهای دارای سوخت فسیلی یکی از این شیوه ها است. با این حال، مساله خودروهای برقی همواره یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در میان کارشناسان بوده است.

با اینکه خودروهای برقی هیچ گونه آلایندگی مستقیمی با خود به همراه ندارند، اما تولیدشان پرهزینه تر بوده و آلودگی بیشتری نسبت به فرآیند تولید خودروهای معمولی به همراه دارد. همچنین آلودگی ناشی از منابع تولید انرژی الکتریکی مورد نیاز برای این خودروها نیز از جمله سایر موارد مورد بحث در میان کارشناسان است.

اما یکی از جنبه های سودمند خودروهای برقی در این است که این دسته از خودروها 20 درصد گرمای کمتری تولید می کنند و در نتیجه سبب کاهش شدت پدیده «جزیره گرمایی شهری» می شوند. به این ترتیب، نیاز به استفاده از کولر در خودروها کاهش یافته و در نتیجه آلودگی کمتری نیز ایجاد می شود.

پژوهشگران چینی به تازگی با بررسی اطلاعات مربوط به تابستان سال 2012 در شهر پکن محاسباتی را برای تعیین میزان اثرگذاری خودروهای برقی به انجام رساندند. آنها به این نتیجه رسیدند که اگر خودروهای برقی جایگزین همه خودروهای موجود در این شهر شوند، دمای هوا در این شهر یک درجه سانتی گراد کاهش می یابد. این امر به نوبه خود سبب کاهش استفاده از کول رو دستگاه های خنک کننده در شهر شده و در نتیجه هر روز گاز دی اکسید کربن تولیدی 10686 تن کاهش می یابد.

البته عوامل متعددی در پدیده جزیره گرمایی شهری دخیل هستند که در این مطالعه در نظر گرفته نشده اند. به همین دلیل برخی از کارشناسان در دقت محاسبات انجام شده د راین تحقیق جدید تردید دارند. در واقع عواملی نظیر تعادل رطوبتی، اثرات باد و نیز نوع برهمکنش ساختمان ها و جو مورد نظر قرار نگرفته است.

این پژوهش در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا