نقدی بربرگزاری کنفرانس ها وهمایش های علمی

دکتر احمد روستا روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهارکرد: اصولا کیفیت هر کالا و خدماتی از جمله خدمات مربوط به برگزاری کنفرانس ها و همایش های علمی و تخصصی تحت تاثیر مخاطبان اینگونه محافل برگزار می شود.
وی افزود:درصورتیکه علاقمندان و شرکت کنندگان در این نشست های تخصصی به حق و حقوق خود اشراف داشته باشند و در برابر انتظاری که از برگزاری این محافل داشته اند پیگیری های لازم را بعمل آورند به طور حتم کیفیت کنفرانس ها و همایش ها نیز بهبود خواهد یافت.
عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در برگزاری یک کنفرانس یا سمینار برخی عوامل مهم نقش آفرینی می کنند، برگزار کننده، سخنرانان و شرکت کنندگان را از آن جمله دانست و گفت: متاسفانه در برخی از همایش ها و کنفرانس ها هیچ یک از این سه رکن اصلی با دقت و بصورت مناسب انتخاب نمی شوند و یا حتی نقشی ندارند.
وی با تاکید براینکه برگزار کننده یک کنفرانس و همایش باید حرفه ای باشد و این موضوع در نتیجه بخش بودن اینگونه محافل بسیار مهم و اثرگذار است گفت: بسیاری از برگزار کنندگان سمینارها و کنفرانس ها در حال حاضر تنها به دلیل منافع مالی و شاید با انتظارات گوناگونی این محافل را آنهم بصورت نمایشی برگزار می کنند.
دکتر روستا گفت: سخنرانان اینگونه همایش ها و سمینارها بدون اینکه متخصص موضوع همایش باشند تنها از قدرت بیان برخوردارند و در بسیاری موارد نیز شرکت کنندگان کمتر با هدف استفاده از مطالب در این گونه محافل حضور پیدا می کنند.
وی گفت:تنوع و تعدد همایش ها وهمچنین پراکنده بودن و عدم ارتباط موضوعی حتی با عنوان انتخاب شده برای کنفرانس یا همایش و همچنین کیفیت بسیار پایین سخنرانی در حوزه انتخابی و ارائه ضعیف مطالب در اینگونه همایش ها همه باعث شده اند آنطور که انتظار می رود نتایج مطلوبی از این محافل حاصل نشود.
پدرعلم بازاریابی ایران درعین حال گفت:البته نمی توان همه سمینارها و همایش ها را اینگونه نامید و هراز گاهی البته همایش های مفید و موثری نیز چه با حضور اساتید و سخنرانان ایرانی یا خارجی برگزار می شود که متفاوت با همایش های کاسبکارانه و غیرحرفه ای است.
وی با بیان اینکه متاسفانه در بسیاری از رشته های دانشگاهی فاقد هرگونه انجمن و تشکل فعال می باشیم اظهارکرد: این مسئله به طور حتم عدم حضور پررنگ، جدی و مسئولانه قشر دانشگاهی را در محافل مختلف علمی به دنبال داشته است.
عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی در ادامه حضور موثر انجمن های و تشکل های حرفه ای را رشته های مختلف به منظور نظارت و ارزیابی کنفرانس ها وهمایش ها در کشور را در بهتر برگزار شدن اینگونه محافل تخصصی بسیار ضروری دانست.
دکتر روستا افزود:بعنوان مثال درصوتیکه ما در هریک از حوزه های مدیریت دارای چنین تشکل ها و انجمن هایی باشیم این تشکل ها نیز به طور حتم خود را در برگزار شدن هرچه بهتر نشست های تخصصی مربوطه و همچنین کیفیت مطالب عنوان شده در این گونه محافل مسئول دانسته و طور قطع در آینده شاهد تحولی چشمگیر در این حوزه ها خواهیم بود.
وی گفت: به نظر من برگزاری همایش باید از سوی افراد مسئولیت پذیر، آگاه و متعهد چه در بخش خصوصی چه در بخش دانشگاه ها صورت گیرد و به طور معمول در هیچ جای دنیا همایش نه صرفا دانشگاهی و نه فقط از سوی بخش خصوصی برگزار می شود، بلکه بسته به نوع موضوع، حوزه و مخاطب آن برگزار می شود.
یه اعتقاد این استاد دانشگاه، سازمان های ارائه دهنده مجوز برای برگزاری کنفرانس ها و سمینارهای داخلی و بین المللی باید ضوابطی تعیین کنند که حضور حداقل یک عضو بعنوان نماینده تشکل و انجمن رشته مربوطه در کمیته سیاست گذاری برگزاری این نوع نشست ها ضروری باشد.
دکتر روستا همچنین افزود: نتایج و خروجی این همایش ها نیز در ادامه می تواند از سوی اینگونه تشکل ها و انجمن ها نظارت و ارزیابی شده و این موضوع می تواند نقش تعیین کننده ای در ارائه مجوزها برای برگزاری سایر همایش ها و کنفرانس ها در آینده باشد. 
عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی اظهارکرد:در صورتیکه در ارزیابی همایش های برگزار شده امتیازاتی قائل شویم و با توجه به این امتیازات مجوز برگزاری همایش های بعدی داده شود، کیفیت اینگونه کنفرانس ها وهمایش ها نیز در آینده بهبود خواهد یافت.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا