نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کم خونی دلیلی بر سردرد هورمونی نیست

امروزه روش‌های مختلفی برای درمان سردرد وجود دارد از آروماتراپی «درمان با رایحه خوش»گرفته تا روش‌های علمی ودرمان‌های طب سوزنی که همه وهمه مدعی درمان قطعی سردرد هستند؛لیکن آنچه حائز اهمیت است این است که سردرد یک بیماری تک علتی نیست که نسخه واحدی داشته باشد بلکه بیماری پیچیده‌ای است که تنها تشخیص نوع دقیق آن بر عهده متخصصین است.

سردرد 127 علت دارد

دکتر عباس تحصیلی متخصص داخلی در این خصوص گفت: سردرد از رایج ترین بیماری ها است واز این جهت بسیار قابل توجه است. سردرد در گذشته 118 علت ودر حال حاضر 127 علت دارد که این آمار نشان می‌دهد انواع جدیدی از سردرد کشف شده است. از مهمترین علت سردرد فشارخون است که معمولا در فشارخون بالای 18 ماکسیمم ایجاد می‌شود واگر فردی با فشار خون 15 دچار سردرد شود در این حالت مشکل سردرد از فشار خون نیست وعامل دیگری دخیل است. جالب است که بدانید خود مغز عصب حسی ندارد ودر مواردی که فرد دچار نوعی تومار مغزی باشد که این تومور به اندازه یک نارنگی هم رسیده باشد ممکن است دردی احساس نکند.لیکن بافت‌های اطراف مغز مانند پرده‌های مغزی ورگ‌های درشت،جمجمه وجهاز آن دارای عصب حسی هستند وبطور مثال وقتی زمانی که فشار داخل جمجمه بالا می‌رود ومایع مغزی پرفشار می‌شود بیمار احساس سردرد می‌کند.

سردرد در گذشته 118 علت ودر حال حاضر 127 علت دارد که این آمار نشان می‌دهد انواع جدیدی از سردرد کشف شده است.

ساعت وقوع سردرد یک راه تشخیص بیماری

وی افزود:یکی از روش‌های تشخیص سردرد علائمی است که با بیماری همراه می‌شود.بطور مثال سردردهایی که به علت التهاب سینوس‌ها است، از سردردهای شایع ومزمن است.دردهای سینوس در هنگام صبح شدیدتر هستند ودلیل این امر هم تجمع ترشحات سینوس در زمان شب است بنابراین این نکته که زمان وقوع سردرد چه ساعاتی از شبانه روز است در تشخیص علت آن مهم است.برخی از سردردها که مربوط به اختلالات بینایی وانکسار چشم است قاعدتا در زمان مطالعه وکار با چشم شدت می‌یابند.از طرفی علائم همراه کننده با سردرد مانند استفراغ،دوبینی وسرگیجه در تشخیص علت بیماری کمک کننده است.

میگرن نیاز به درمان مستمر دارد

این کارشناس پزشکی قانونی ضمن اشاره به این نکته که سردردهای میگرنی از شایع‌ترین علل سردرد به شمار می‌روند اظهار داشت: این سردردها به علت انقباض وانبساط رگ‌های متوسط مغز ایجاد می‌شوند ومعمولا در خانم‌ها شایع تر هستند .این سردردها از سنین جوانی شروع شده واصولا قبل از 40 سالگی بی آن‌که درمان خاصی شده باشند  بهتر شده ودر سنین 40 سالگی متوقف می‌شوند. .درمان میگرن درمانی پیگیرانه است که نیاز به بیماری منظم ومنضبط دارد.بیمارانی که انتظار بهبود آنی دارند پاسخ مناسبی نخواهند گرفت .لزوما درمان باید تحت نظر متخصص مغز واعصاب ویا متخصص داخلی باشد تا پاسخ مناسب دریافت شود.بنابراین بیماری که با سردرد مراجعه می‌کند از چند منظر مورد بررسی قرار می‌گیرد تا بتوان درمان مناسبی با توجه به علت بیماری به وی ارائه شود.

سردرد به علت سندروم پیش قاعدگی

وی در ادامه گفت: سردرهای پیش قاعدگی در خانم‌ها سردردهای شایعی هستند واین باور که برخی گمان می‌کنند علت سردرد در این دوران ناشی از کم خونی فرد است اشتباه است زیرا کم خونی از علائم اصلی سردرد نیست. برداشت بیماران از یک مساله بیان گر حقیقت علمی نیست. این سردردها جزئی از سندروم فشار قاعدگی است که اصولا زنان در این دوران دچار حساسیت روحی،عصبانیت،سردرد وتنش می‌شوند ودر کشورهای دیگر به این مساله اهمیت زیادی داده می‌شود تا افراد از وقوع عواقب احتمالی تنش عصبی این دوران باخبر باشند ولی متأسفانه در کشور ما در کتب درسی اطلاعات کافی به نوجوانان داده نمی‌شود.رابطه سردرد وقاعدگی وسردردهای بعد از مصرف برخی از داروها وغذاها از انواع مهم سردرد هستند که نیاز است افراد با آن آگاه باشند.

وقتی علائم سردرد نشان از بیماری جدی می‌دهند

این استاد دانشگاه درخصوص علائم سردردهای با اهمیت که نیاز به بررسی‌های جدی تری دارند افزود: شدت سردرد اهمیت زیادی دارد که اگر این سردرد مانع از انجام فعالیت‌های روزمره فرد شود نیاز به بررسی جدی دارد. سردردهای نوظهور ویا سردردهایی که از گذشته شدت بیشتری پیداکرده‌اند وسردردهایی که با علائم خواب آلودگی،استفراغ،دوبینی  واختلال در حرکت همراه باشند نیاز است که توسط متخصص مغز واعصاب بررسی شوند.سردرد علل زیادی دارد وبنابراین نیاز به چکاپ کامل دارد.سردرهایی که با یک مسکن ساده برطرف نمی‌شوند قطعا باید تحت تشخیص قرار بگیرند.این کار در ابتدا با یک معاینه بالینی دقیق توسط متخصص مغز واعصاب باید صورت گیرد.لازم به ذکر است سردرد علامت مهمی از تومورهای مغزی است وسردردهایی که مربوط به تومورهای مغزی هستند اصولا رو به وخامت می‌گذارند واین به این معنی نیست که همه تومورها با درد همراه هستند وعکس این قضیه صادق است.

درمان‌های سنتی مقطعی هستند

وی در انتها در خصوص درمان‌های سنتی سردرد افزود: معمولا این روش‌ها تنها در مورد سردردهای ساده وتنشی نتیجه بخش است.مالیدن روغن‌های گیاهی به نقطه درد و بخور ومصرف داروهای گیاهی تنها در سردردهای ساده موثر است وتا کنون هیچ سردرد جدی با این روش‌ها درمان نشده است ونیاز به بررسی ودرمان‌های اصولی تر دارند. از طرف دیگر تغذیه نقش زیادی در این باره ندارد وسردردهای کمی هستند که بر اثر حساسیت‌های غذایی عارض می‌شوند.مصرف برخی داروها این امکان را ایجاد می‌کند لیکن مصرف غذا نقش کمتری دارد.

گفتگو:اعظم صفایی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل