نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

توجه به زیرساخت‌های فرهنگی ضروری است

تصادفات یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که سلامت عمومی را در سطح دنیا تهدید می‌کند. بیشتر قربانیان تصادفات و سوانح رانندگی جوانانی هستند که پیش از وقوع تصادف از سلامت کامل برخوردار بوده‌اند و وقوع تصادفات هزینه‌های مادی و معنوی زیادی را به آنها و حتی جامعه تحمیل کرده است. با در نظر گرفتن روند صعودی تعداد کشته‌شدگان تصادفات رانندگی و افزایش تعداد مسافرانی که در جاده‌های کشور تردد می‌کنند و همچنین افزایش تعداد سفرهای بین‌شهری توجه به این چالش مهم بیش‌ازپیش ضروری به نظر می‌رسد.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد در 97.5درصد تصادفات، تاثیر عامل انسانی را نمی‌توان نادیده گرفت. نقش یا میزان نسبی تاثیرگذاری این عامل نسبت به عوامل دیگر 49درصد است. اطلاعات به‌دست‌آمده بیانگر این است که 38درصد افرادی که کشته می‌شوند راننده نیستند. بیش از 22درصد کشته‌شدگان تصادفات جاده‌ای را افراد غیرسرنشین در خودرو اعم از عابران پیاده و دوچرخه‌سواران تشکیل می‌دهند.

بیشترین سهم تاثیر عوامل انسانی در بروز و شدت تصادفات جاده‌ای به عدم توجه به مقررات مربوط است که 64.5درصد سهم مجموع عوامل را در برمی‌گیرد. اغلب رانندگانی که تصادف را تجربه می‌کنند بر این باورند که سوانح رانندگی رخدادی غیرقابل‌پیش‌بینی و خارج از کنترل انسان مسئولیت‌پذیر است؛ اما این افراد به‌عنوان یک فرد مسئولیت‌پذیر می‌توانند با رعایت چند عامل کلیدی مانع از وقوع یک حادثه ناگوار شوند.

ازآنجاکه سرعت در تعادل بین ایمنی و قابلیت جابه‌جایی نقش مهمی دارد، رانندگان عاقل ممکن است در موارد متفاوت تصمیمات متفاوتی را اتخاذ کنند. اگر افزایش سرعت را در کم‌خطرترین قسمت‌های سفر متمرکز کنیم می‌توانیم با کمترین میزان افزایش خطر، سرعت متوسط سفر را افزایش دهیم. سرعت بالاتر موجب افزایش خطر تصادف می‌شود و اگر تصادفی رخ دهد، شدت جراحات واردشده بر راننده یا سرنشینان بر اساس سرعت خودرو متفاوت بوده و متناسب با افزایش سرعت خودرو افزایش خواهد یافت.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد در97.5 درصد تصادفات، تاثیر عامل انسانی را نمی‌توان نادیده گرفت. نقش یا میزان نسبی تاثیرگذاری این عامل نسبت به عوامل دیگر 49درصد است.

عواقب منفی رخدادهای نادر در سوانح رانندگی به‌سرعت خودرو در زمان وقوع تصادف بستگی دارد. عبور ناگهانی یک کودک از جاده مسئولیت راننده را در تصادف احتمالی کاهش نمی‌دهد. رانندگان باید هنگامی‌که از کنار خودروهای پارک شده عبور می‌کنند توجه داشته باشند که ممکن است ناگهان عابر پیاده‌ای از پشت یکی از این خودروها به‌طرف خیابان حرکت کند بنابراین در چنین شرایطی باید سرعت حرکت خود را به‌ میزان قابل‌توجهی کاهش دهند.

رانندگی از فعالیت‌هایی است که در آن لذت و ایمنی در تضاد باهم قرار می‌گیرند. اگر فردی نکات ایمنی را هنگام رانندگی رعایت کند می‌تواند در ترویج رفتار صحیح و اصولی در دیگر افراد اثرگذار باشد.

اگر سرعت‌ متوسط رانندگی کاهش پیدا کند ناخودآگاه رانندگانی که همیشه با سرعت حرکت می‌کردند نیز سرعت حرکت خود را کاهش می‌دهند. اگرچه در این شرایط نیز این گروه از رانندگان همچنان با سرعت بالاتری در مقایسه با دیگر رانندگان حرکت می‌کنند اما خطر احتمالی برای آنها و دیگران کمتر می‌شود. به‌طورکلی می‌توان گفت تعداد افرادی که در تصادفات رانندگی و سوانح جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند تابعی از مجموع خطرهای پذیرفته‌شده توسط همه رانندگان است. راننده‌ای که خطر را برای خودش کاهش می‌دهد سهم بزرگ و مهمی در کاهش حوادث رانندگی در سطح کشور دارد.

کارشناسان راهنمایی و رانندگی توصیه می‌کنند به نسبت هر ۱۵کیلومتر سرعت فاصله خود را به‌اندازه طول یک اتومبیل با وسیله نقلیه جلویی حفظ کنند.

اگر بخواهید مسیر حرکت خود را به دیگران اطلاع دهید باید از چراغ‌راهنما برای علامت دادن و اطلاع‌رسانی به دیگر رانندگانی که از آن مسیر عبور می‌کنند استفاده کنید. هنگام علامت دادن نکات مهمی را باید رعایت کنید البته باید استفاده از چراغ راهنما به‌موقع و طوری باشد که دیگران متوجه شوند.

بستن كمربند ایمنی درصد قابل‌ملاحظه‌ای از تلفات منجر به فوت را در تصادفات كاهش می‌دهد و به‌عنوان یكی از اصلی‌ترین وسایل ایمنی حفظ جان سرنشینان خودرو مطرح است. با در نظر گرفتن این نكته كه بیشتر تصادفات در جاده‌های برون‌شهری و بزرگراه‌ها و در سرعت‌های بالا رخ می‌دهد، بستن كمربند ایمنی هنگام برخورد خودرو با مانع مقابل، احتمال صدمات و ضایعات شدید بدنی و مغزی را كاهش می‌دهد.

در موقع تصادف، کودک که روی صندلی ایمنی مهار نشده است مثل یک گلوله به اطراف پرتاب می‌شود. یک‌چهارم آسیب‌های بدنی به بچه‌هایی که در اتومبیل سوار شده‌اند و روی صندلی ایمنی نبوده‌اند نه به علت تصادف، بلکه در حین ایستادن ناگهانی ماشین یا چرخش ماشین اتفاق افتاده است.

نباید از این نکته غافل ماند که عامل انسانی خود در کاهش و افزایش تصادفات جاده‌ای نقش دارد و باید در این زمینه اقدامات اساسی انجام گیرد زیرا هرچه بیشتر در این زمینه کار کنیم به همان اندازه موفق‌تر خواهیم بود؛ بنابراین اگر آموزش‌های ایمنی لازم به افراد جامعه داده شود بدون شک تصادفات جاده‌ای کاهش پیدا می‌کند.

سرهنگ علی‌اکبر فخار، کارشناس پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار سیناپرس درباره نقش عامل انسانی در کاهش تصادفات جاده‌ای گفت: از سال‌ها پیش، پلیس راهور ناجا برای ترویج فرهنگ صحیح رانندگی در مقاطع تحصیلی مختلف از پیش‌دبستانی‌ها تا مدارس و دانشگاه‌ها و به‌خصوص در طرح همیار پلیس برنامه‌های مختلفی را در نظر گرفته بود. ما قصد داریم با ارائه راهنماهای آموزشی، CD و تابلوهای تبلیغاتی آموزش‌های پایه را در سطح جامعه فرهنگ‌سازی کنیم.

وی با اشاره به این فعالیت‌ها، ادامه داد: همه نهادهای مرتبط باید سعی کنند آگاهی مردم را در این زمینه افزایش دهند. برنامه‌ریزی‌های آموزشی در زمینه فرهنگ‌سازی در سطح جامعه نقش بسیار مهمی دارد و امیدواریم با اجرایی شدن این برنامه‌ها شاهد ارتقای سلامت سطح جامعه باشیم.

بنابراین، جدا از مسائلی مانند کیفیت نامناسب خودروها یا ایمن نبودن جاده‌های کشور، برای افزایش ایمنی سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری خود مردم باید به یاری مسئولان بشتابند، چراکه بیشتر قربانیان تصادفات رانندگی محروم‌ترین افراد جامعه هستند بنابراین آموزش‌های مناسب از سنین کودکی می‌تواند در فرهنگ‌سازی یا ایجاد بستری مناسب برای ارتقای فرهنگ عمومی در این زمینه نقش بسیار مهم و کلیدی داشته باشد.

 

گزارش:هانیه حقیقی

 

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل