نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پشت پرده تصادفات جاده‌ای ایران

این در حالی است که تصادفات رانندگی در فهرست عوامل تهدیدکننده زندگی انسان‌ها در رتبه نهم جهانی قرار دارد. متاسفانه نرخ مرگ‌ومیر ناشی از سوانح رانندگی در ایران، پنج برابر میانگین جهانی است، سوانحی که علت اصلی آنها عدم توجه کافی به مسیر پیش‌رو، واژگونی خودروها به دلیل لغزندگی سطح جاده، عبور از سرعت مجاز، خستگی و خواب‌آلودگی و سبقت‌های نادرست، نبستن کمربند ایمنی، ایمن نبودن وسایل‌نقلیه و عدم توانایی راننده در کنترل وسیله‌نقلیه گزارش شده‌است.

ممکن است با انتشار خبر ناراحت‌کننده‌ای مبنی بر کشته و مجروح شدن جمعی از سربازان پادگان «۰۵» کرمان در دره محور سیرجان-نی‌ریز این سوال در ذهن بسیاری از افراد ایجاد شده باشد که پدید آمدن چنین حوادث هولناکی معلول چه عواملی است؟ به‌راستی تا چه زمانی جاده‌های کشور ما حادثه‌ساز خواهند بود؟

سهم قابل توجه عوامل انسانی

طبق آمارهای منتشرشده از سوی سازمان جهانی بهداشت، در 70تا90درصد تصادفات و حوادث رانندگی عوامل انسانی مقصر شناخته می‌شوند. به عبارت دیگرمی توان گفت بر اساس بررسی‌های انجام‌شده در 60درصد از تصادفات جاده‌ای ناشی از برخورد خودروها عامل انسانی به‌عنوان علت اصلی حادثه شناخته می‌شود و در 95درصد کل تصادفات و سوانح رانندگی نیز عامل انسانی به‌عنوان یک عامل تاثیرگذار مطرح است. در ادامه این گزارش تعدادی از عوامل انسانی را مورد بررسی قرار می‌دهیم که در افت و کاهش ناگهانی توانایی‌ها و قابلیت‌های فردی که مسئولیت رانندگی و هدایت وسیله نقلیه را بر عهده می‌گیرد نقش بسیار مهمی دارد.

باکس:

سهم پدیده‌های اقلیمی در تصادفات رانندگی

 از میان عواملی که در بروز تصادفات جاده‌ای نقش دارند، سهم پدیده‌های اقلیمی مانند لغزندگی در سطح جاده، برف، کولاک، مه، بهمن و یخبندان را نمی‌توان نادیده گرفت. بررسی تحلیلی تصادفات جاده‌ای با رویکرد اقلیمی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی در محورهای مختلف نشان داده است که وقوع پدیده‌های اقلیمی مانند یخبندان و بارندگی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در افزایش آمار تصادفات در محور فیروزکوه- ساری به شمار می‌آیند. همچنین حرکات دامنه‌ای، به لحاظ تاثیرگذاری بر جاده، وقوع ناگهانی و فعالیت، در همه طول سال از مهم‌ترین پارامترهای خطرناک و تهدیدکننده ایمنی محور سنندج- مریوان است و تغییر کاربری دامنه‌های مشرف بر جاده در افزایش حرکات دامنه‌ای در محور سنندج- مریوان نقش موثری دارد.

تجزیه‌وتحلیل تصادفاتی که در محور کرج- چالوس رخ داده است نیز نشان می‌دهد، بیشترین فراوانی تصادفات با اختصاص 22/28درصد از مجموع تصادفات سالانه، در فصل تابستان رخ داده است. همچنین مشخص شد که حدود 38/54درصد از تصادفات به علت افزایش حجم ترافیک، در فصل‌های گرم سال(بهار و تابستان) اتفاق می‌افتد. بررسی نشان داده است در شرایط نامساعد ازجمله احتمال سقوط بهمن و ریزش و لغزش کوه، تعداد تصادفات به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. احتمال وقوع تصادف در شرایط جوی بارانی، ابری، مه‌آلود و برفی تقریبا یکسان است اما در میان عوامل نامساعد جوی، بیشترین تصادفات در روزهای ابری گزارش و ثبت شده است.

گزارش : فرزانه صدقی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل