کد خبر : 4242 پنج شنبه 28 اسفند 1393 - 08:51:51
بررسی-ارتباط-وایکینگ-ها-و-دنیای-اسلام

بررسی ارتباط وایکینگ ها و دنیای اسلام

سیناپرس: بازنگری آثار کشف شده در یک سایت باستانی که در حدود 100 سال پیش حفاری شده بود،منجر به شناسائی کتیبه عربی با عبارت"الی الله"روی نگین یک انگشتر شد.این انگشتر در یک مقبره قرن نهم میلادی به دست آمده و تنها نمونه کتیبه عربی در اسکاندیناوی محسوب می شود.

مطالعات و پژوهش های جدیدی که روی یافته های به دست آمده از حفاری های باستان شناسی در یک مقبره متعلق به قرن نهم میلادی در سوئد انجام شد ، دستاوردهای مهمی در رابطه با ارتباطات تجاری - فرهنگی تمدن اسلامی و مناطق اسکاندیناوی را در پی داشت .  این آثار که در یک مرکز اصلی تجارت وایکینگ ها با نام بیرکا Birka در کشور سوئد کشف شده بودند ، نشان دهنده ارتباط وایکینگ ها با دنیا اسلام و تمدن اسلامی است . این سایت باستانی در حدود یک صد سال پیش حفاری شده بود ولی یافته های آن تا کنون مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته بود .

این حلقه زینتی با یک نگین شیشه ای بنفش رنگ که پیش تر از این اعلام شده بود از جنس آمتیس amethyst یا یاقوت ارغوانی  ساخته شده ؛ تزئین شده است . مطالعات جدید انجام شده روی این نگین انگشتری ، نشان دهنده وجود عبارت عربی "  الی الله  "  روی سطح آن است . مطالعات و اسکن های میکروسکوپی انجام شده روی این انگشتر ، نشان می دهد که این انگشتر پیش از دفن شدن به همراه زنی که مقبره وی در حفاری های باستان شناسی کشف شده ، دارای صاحبان معدودی بوده و چندان مورد استفاده قرار نگرفته بود . این سند باستان شناسانه نشان دهنده وجود  ارتباطات مختلفی بین تمدن اسلامی و وایکینگ ها بوده و از این نظر دارای اهمیت است که پیش از این شواهدی که نشان دهنده ارتباط دو تمدن باشد ، به ندرت کشف شده است .

در همین زمینه سباستین وارملاندر Sebastian Wärmländer زیست فیزیکدان دانشگاه استکهلم Stockholm University اعلام کرد : " این سند تاریخی بسیار ارزشمند بوده و تنها نمونه از آثار باستانی کشف شده در سراسر اسکاندیناوی است که دارای کتیبه ای به زبان عربی بوده و از این نظر بسیار با ارزش است . "

نتایج این تحقیقات در آخرین شماره مجله علمی Scanning منتشر شده است و وب سایت علمی Science News نیز شرح کامل اقدامات و نتایج به دست آمده در این مطالعات را انعکاس داده است .