مطالعه ژنتیکی گیاه پاپایا

مطالعات ژنتیکی روی کروموزوم های جنسی گیاه پاپایا که یک گیاه گرمسیری است نشان می دهد که این گیاه دارای خاصیت دو جنس نر و ماده بوده و شواهد و قرائن نشان می دهد که نوع دو جنسیتی این گیاه در حدود 4 هزار سال پیش توسط مایا ها  اهلی شده است . البته امروزه استفاده از نوع دو جنسیتی این گیاه فاقد کارآئی است زیرا باغداران تا پیش از گل کردن این گیاه ، قادر به تشخیص جنسیت آن نیستند . در همین زمینه ری مینگ Ray Ming پژوهشگر دانشگاه ایلی نویز  University of Illinois در حال انجام مطالعاتی در خصوص تشخیص و فهم درست روند تبدلی گیاه نر پاپایا به نوع دو جنسیتی آن و جهش ژنتیکی خاصی است که موجب ظهور این عارضه می شود . این موضوع می تواند در کشت و پرورش صحیح این میوه تاثیر و نقش به سزائی داشته باشد . این پژوهشگر به همراه تیم تحقیقاتی خود ، توالی ژنتیکی این گیاه را مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیدند که توالی ژنتیکی این نوع گیاه در گونه نر آن ، تنها نیم درصد با نوع دو جنسیتی آن تفاوت دارد و این موضوع نشان می دهد که این جهش ژنتیکی به تازگی رخ داده است .

 

وی در این رابطه می گوید : " مطالعات ما نشان می دهد که این انشعاب و تغییر ساختار در میوه پاپایا در حدود 4 هزار سال پیش رخ داده است . در واقع این جهش ژنتیکی تنها اندکی پس از اهلی شدن این گیاه به دست انسان رخ داده است . شواهد و مدارک نشان می دهد که این گیاه در دوران میان باستان آمریکا Mesoamerica در حدود 6 هزار و 200 سال پیش توسط بشر مورد استفاده قرار گرفته است . این رویداد مقارن با ظهور و گسترش امپراطوری مایا ها بوده است . ما امروزه قطعا می دانیم که ظهور نوع دو جنسیتی این میوه تنها پس از اهلی شدن ان به دست انسان رخ داده است . "

پاپایا میوه ای است با درخت بومی مناطق حاره‌ای قاره آمریکا که اکنون در بسیاری مناطق حاره‌ای از جمله هندوستان ، آفریقای جنوبی ، سری لانکا و فیلیپین  کشت می شود .

درخت آن با نام علمی Carica papaya درختی است کوچک دارای یک ساقه به ارتفاع ۴ تا ۱۰ متر و برگهایی بزرگ به ابعاد ۵۰ تا ۷۰ سانتیمتر است . اندازه میوه آن۱۵ تا۴۵ سانتیمتر در طول و قطر آن۱۰ الی ۳۰ سانتیمتر است  و رنگ آن موقعی که رسیده باشد زرد کهربایی مایل نارنجی است .

پاپایا با طعم خوب و حالت لطیفی که دارد در سالادِ میوه بسیار فوق العاده‌است . از پاپایا پوره نیز تهیه می‌کنند. همچنین پوست کردن و خارج کردن دانه‌های پاپایا آسان است . پاپایاهای هاوایی از نوع مکزیکی آن معمول تر و خوشمزه ترند . نوع زرد آن که راحت تر ثمر می‌دهد به محض رسیدن آماده خوردن است. نوع سبز پاپایا در اتاق‌های حرارتی پس از چند روز به عمل می‌آید و آمادهٔ خوردن می‌شود.

نتایج این تحقیقات در محله علمی پژوهش های ژنوم Genome Research منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا