نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مطالعه ژنتیکی گیاه پاپایا

مطالعات ژنتیکی روی کروموزوم های جنسی گیاه پاپایا که یک گیاه گرمسیری است نشان می دهد که این گیاه دارای خاصیت دو جنس نر و ماده بوده و شواهد و قرائن نشان می دهد که نوع دو جنسیتی این گیاه در حدود 4 هزار سال پیش توسط مایا ها  اهلی شده است . البته امروزه استفاده از نوع دو جنسیتی این گیاه فاقد کارآئی است زیرا باغداران تا پیش از گل کردن این گیاه ، قادر به تشخیص جنسیت آن نیستند . در همین زمینه ری مینگ Ray Ming پژوهشگر دانشگاه ایلی نویز  University of Illinois در حال انجام مطالعاتی در خصوص تشخیص و فهم درست روند تبدلی گیاه نر پاپایا به نوع دو جنسیتی آن و جهش ژنتیکی خاصی است که موجب ظهور این عارضه می شود . این موضوع می تواند در کشت و پرورش صحیح این میوه تاثیر و نقش به سزائی داشته باشد . این پژوهشگر به همراه تیم تحقیقاتی خود ، توالی ژنتیکی این گیاه را مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیدند که توالی ژنتیکی این نوع گیاه در گونه نر آن ، تنها نیم درصد با نوع دو جنسیتی آن تفاوت دارد و این موضوع نشان می دهد که این جهش ژنتیکی به تازگی رخ داده است .

 

وی در این رابطه می گوید : " مطالعات ما نشان می دهد که این انشعاب و تغییر ساختار در میوه پاپایا در حدود 4 هزار سال پیش رخ داده است . در واقع این جهش ژنتیکی تنها اندکی پس از اهلی شدن این گیاه به دست انسان رخ داده است . شواهد و مدارک نشان می دهد که این گیاه در دوران میان باستان آمریکا Mesoamerica در حدود 6 هزار و 200 سال پیش توسط بشر مورد استفاده قرار گرفته است . این رویداد مقارن با ظهور و گسترش امپراطوری مایا ها بوده است . ما امروزه قطعا می دانیم که ظهور نوع دو جنسیتی این میوه تنها پس از اهلی شدن ان به دست انسان رخ داده است . "

پاپایا میوه ای است با درخت بومی مناطق حاره‌ای قاره آمریکا که اکنون در بسیاری مناطق حاره‌ای از جمله هندوستان ، آفریقای جنوبی ، سری لانکا و فیلیپین  کشت می شود .

درخت آن با نام علمی Carica papaya درختی است کوچک دارای یک ساقه به ارتفاع ۴ تا ۱۰ متر و برگهایی بزرگ به ابعاد ۵۰ تا ۷۰ سانتیمتر است . اندازه میوه آن۱۵ تا۴۵ سانتیمتر در طول و قطر آن۱۰ الی ۳۰ سانتیمتر است  و رنگ آن موقعی که رسیده باشد زرد کهربایی مایل نارنجی است .

پاپایا با طعم خوب و حالت لطیفی که دارد در سالادِ میوه بسیار فوق العاده‌است . از پاپایا پوره نیز تهیه می‌کنند. همچنین پوست کردن و خارج کردن دانه‌های پاپایا آسان است . پاپایاهای هاوایی از نوع مکزیکی آن معمول تر و خوشمزه ترند . نوع زرد آن که راحت تر ثمر می‌دهد به محض رسیدن آماده خوردن است. نوع سبز پاپایا در اتاق‌های حرارتی پس از چند روز به عمل می‌آید و آمادهٔ خوردن می‌شود.

نتایج این تحقیقات در محله علمی پژوهش های ژنوم Genome Research منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل