نخستین رایانه عاطفی جهان ساخته می شود

ساخت رایانه عاطفی توسط دانشمندان دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای MEPhI روسیه دنبال می شود. آنها از نسخه پیشرفته و پیچیده ای از هوش مصنوعی موسوم به Virtual Actor در ارایه این نوآوری بهره می گیرند. این هوش مصنوعی دارای ساختار عقلانی عاطفی و تشریحی است که هم اکنون در دانشگاه MEPhI توسعه داده می شود. گفته می شود این فناوری طی یک سال و نیم آینده به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

رایانه عاطفی که بدین ترتیب ساخته می شود دارای ویژگیهای متعددی است که از آن جمله می توان به توانایی چشمگیر آن در درک اتفاقات و تجزیه و تحلیل سناریوهای مختلف اشاره کرد.

هدف اصلی دانشمندان در این پروژه، فرمول بندی اصول اولیه ای است که مبتنی بر هوش طبیعی برگرفته از مغز انسان است

بر اساس اطلاعاتی که از این طریق به دست می آید، رایانه قابلیت آن را خواهد داشت که برنامه ریزیهای مناسبی را انجام داده و اهداف مختلفی را طرح ریزی کند. یکی از این قابلیتها، تبدیل شدن به یک هنرپیشه یا روبات مجازی است که به خوبی بتواند نقش یک شخص خاص را بازی کند. دانشمندانی که در این پروژه حضور دارند به اهداف مهم اشاره کرده و می گویند که هدف اصلی آنها فرمول بندی اصول اولیه ای است که مبتنی بر هوش طبیعی برگرفته از مغز انسان است.

این هدف با توجه به این واقعیت شکل گرفته که راه حلهای بیولوژیکی در بسیاری از موارد نسبت به راه حلهای مصنوعی برتری دارد که از آن جمله می توان به تطبیق پذیری، یادگیری و مقاومت در برابر مداخلات پیش بینی نشده اشاره کرد.

حالا باید منتظر مدلسازی این راه حلها در نخستین رایانه عاطفی جهان بود.

منبع: phys

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا