نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

این آنزیم شما را برای خوردن شیرینی وسوسه می کند

پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند که با تغییر رژیم غذایی حاوی قند و شیرینی که هوس و اشتیاق مصرف قند نیز کاهش پیدا می کند و این مساله می تواند به افرادی که شیرینی زیاد مصرف می کنند و از اضافه وزن نیز برخوردار هستند ، کمک کند تا با تغییر رژیم غذایی ، میزان مصرف مواد قندی و شیرینی جات را کاهش دهند .

در واقع فسفریلاسیون یک فرایند انتقال انرژی است و وجود گلوکوکیناز در سلول های برخی از بخش های بدن از جمله مغز فرایند انتقال این انرژی را آسان تر می کند. در حقیقت این ماده  با توجه به گیرنده گلوکز نقش مهمی در تنظیم متابولیسم کربوهیدرات، تحریک تغییر سوخت و ساز بدن و یا عملکرد سلول در پاسخ به افزایش یا کاهش سطح گلوکز ایفا می کند.

بر اساس تحقیقات گذشته مغز انسان برای انجام فعالیت های خود نیازمند گلوکز است بنابراین طبیعی است که انسان برای حفظ عملکرد و فعالیت مغز خود غذاهای حاوی قند را مصرف کند. آنزیمی به نام گلوکوکیناز در مغز وجود دارد که نقش مهم و کلیدی در این نیازمندی و بروز  تمایلات مصرف مواد شیرین برعهده دارد.

گلوکوکیناز  آنزیمی است که تبدیل فسفریلاسیون گلوکز (phosphorylation of glucose) را به گلوکز 6 فسفات  آسان می کند. در واقع فسفریلاسیون یک فرایند انتقال انرژی است و وجود گلوکوکیناز در سلول های برخی از بخش های بدن از جمله مغز فرایند انتقال این انرژی را آسان تر می کند. در حقیقت این ماده  با توجه به گیرنده گلوکز نقش مهمی در تنظیم متابولیسم کربوهیدرات، تحریک تغییر سوخت و ساز بدن و یا عملکرد سلول در پاسخ به افزایش یا کاهش سطح گلوکز ایفا می کند. لازم به ذکر است که بر اساس پژوهش های انجام شده ،  جهش ژن این آنزیم می تواند سبب ایجاد دیابت و یا قند خون شود .

عملکرد اصلی این آنزیم در حس تشخیص سطح گلوکز در کبد و لوزالمعده است که باعث می شود تا انسان هوس مصرف غذاهای سرشار از شیرینی و قند کند .

پژوهشگران دانشکده سلطنتی لندن برای به دست آوردن نظر قطعی در این رابطه دست به یک سلسله آزمایش بر روی موش ها زدند. آن ها در این آزمایش قصد داشتند تا اثر آنزیم گلوکوکیناز را در هوس غذاهای شیرین در موش ها  مشاهده کرده و آن را بررسی و تجزیه و تحلیل کنند. آن ها در این آزمایش، موش ها را به مدت 24 ساعت گرسنه نگه داشتند تا زمانی که فعالیت گلوکوکیناز در مرکز تنظیم اشتها در مغز آن ها افزایش پیدا کند .

هنگامی که فعالیت آنزیم گلوکوکیناز با استفاده از یک ویروس در موش ها افزایش یافت ، موش ها از بین محلول گلوکز و غذای طبیعی خود ، بیشتر محلول گلوکز را انتخاب کردند و زمانی که فعالیت این آنزیم کاهش پیدا کرد، مجددا این جانوران کششی طبیعی به غذای اصلی خود پیدا کردند که به طور طبیعی حاوی قند کمتری  است.

جیمز گاردینر(James Gardiner) سرپرست این گروه تحقیقاتی در این رابطه اظهار داشت که این نخستین مرتبه است که سیستمی در مغز کشف می شود که در برابر یک ماده غذایی خاص واکنش نشان می دهد . پژوهش ها مشخص می کنند که با تغییر رژیم غذایی حاوی قند و شیرینی کم، هوس و اشتیاق مصرف قند نیز کاهش پیدا می کند. او در ادامه یادآور می شود که زمانی که فردی به رژیم غذایی خود فکر می کند بیشتر در مورد مواد مغذی موجود در آن رژیم غذایی می اندیشد نه به مقدار کالری آن ماده غذائی.

منبع: thehealth

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل