نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تمرکز بر مدیریت مصرف برق برای گذر از پیک تابستان

محمودرضا حقی فام در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به افزایش میزان مصرف برق با گرمتر شدت دمای هوا، اظهار کرد: شنبه گذشته، بیشترین میزان مصرف برق  را با بیش از 51000 مگاوات پشت سر گذاشتیم که باعث ایجاد نگرانی برای ما شد. پیش بینی ما برای پیک مصرف امسال 53000 مگاوات است که امیدواریم با تعدیل درجه حرارت هوا، میزان مصرف برق بیش از این مقدار نباشد.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر افزود: اگر حداکثر مصرف تا این حد باشد، تمهیدات لازم چه در بخش مصرف چه در بخش تولید و چه در بخش انتقال اندیشیده شده است اما چنانچه میزان پیک بیش از این مقدار باشد، این نگرانی وجود دارد که شبکه فوق توزیع ما در بعضی بخش ها نتواند جواب بدهد و مجبور شویم خاموشی مختصری اعمال کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه سرمایه گذاری در بخش تولید و فوق توزیع متناسب با رشد مصرف نبوده است، طبیعتا ذخیره قابل توجهی را در شبکه نداریم. بنابراین اگر مردم عزیز بتوانند مدیریتی را به ویژه در فاصله زمانی ساعت 12 تا 16 که پیک روزانه در آن اتفاق می افتد، انجام دهند، امسال را با راحتی و آرامش طی خواهیم کرد.

حقی فام در پاسخ به این پرسش که اگر میزان مصرف برق افزایش یابد، خاموشی های برنامه ریزی شده هم در دستور کار قرار دارد؟ گفت: ما به این خاموشی ها، خاموشی های هوشمند می گوییم به این معنا که آمدیم مصارفمان را در بخش های مختلف از جمله اداری، صنعتی و کشاورزی مدیریت کردیم. اگر بار بیش از حد افزایش یابد، با توافقی که با صنایع و بخش کشاورزی صورت گرفته، امکان اعمال خاموشی های هوشمند و هدفمند بدون آنکه به این بخش ها ضربه ای وارد شود، وجود دارد.

وی ادامه داد: ما امیدواریم با اجرای طرح هایی چون زمان استفاده و نیز انتقال زمان تعمیرات و تعطیلات به پیک بار، مشکلی به وجود نیاید و هیچ خاموشی که صنایع را با تنش بزرگی مواجه کند، بروز پیدا نکند. در مورد بارهای خانگی هم مشکل خاصی وجود ندارد مگر آنکه بار غیرمترقبه ای به دلیل گرمای پیش بینی نشده اتفاق بیفتد.

با توجه به اینکه سرمایه گذاری در بخش تولید و فوق توزیع متناسب با رشد مصرف نبوده است، طبیعتا ذخیره قابل توجهی را در شبکه نداریم. بنابراین اگر مردم عزیز بتوانند مدیریتی را به ویژه در فاصله زمانی ساعت 12 تا 16 که پیک روزانه در آن اتفاق می افتد، انجام دهند، امسال را با راحتی و آرامش طی خواهیم کرد

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر خاطرنشان کرد: برای گذر از پیک تابستان امسال تمام تلاش ها صورت گرفت و تمام واحدهایی که در آستانه راه اندازی بود، با تلاش وزارت نیرو به مدار وارد شد. بنابراین در زمان باقیمانده می بایست بر مدیریت مصرف متمرکز شویم چراکه واحد خاصی که قرار باشد در این مدت وارد مدار شود، وجود ندارد.

حقی فام با اشاره به برنامه وزارت نیرو برای کاهش تلفات برق، یادآور شد: هم اکنون تلفات شبکه توزیع برق در حدود 11 درصد در حال نوسان است. ما تلفات غیرفنی را تا میزان زیادی کاهش دادیم و برای کاهش تلفات فنی نیاز به سرمایه گذاری است. اگر سرمایه گذاری انجام شود که متاسفانه الان با توجه به اقتصاد برق، افق چندان روشنی برای آن متصور نیست، به راحتی می توانیم به زیر 10 درصد برسیم.

وی افزود: هدفگذاری که برای امسال انجام دادیم و به شرکت های تابعه اعلام کردیم، 9.3 درصد است البته در برنامه اقتصاد مقاومتی، پیش بینی زیر 10 درصد شده است اما همانطور که گفتم امکان دستیابی به تلفات 9.3 و حتی 9 درصد به راحتی وجود دارد، مشروط بر اینکه تامین مالی صورت بگیرد اما تا الان این تامین مالی اتفاق نیفتاده است. چنانچه عنایتی به اقتصاد برق نشود و تزریق مالی به اندازه کفایت صورت نگیرد، در آینده با مشکل جدی مواجه خواهیم بود.

 

گفتگو: سید احمد طبایی   

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل