نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مصرف غلات سبوس دار ضامن سلامت قلب

پژوهش های جدید نشان می دهند که غذاهای حاوی غلات می تواند تا 9 درصد خطر ابتلا به مرگ زودرس را کاهش دهند و لازم به ذکر است که خوردن روزانه یک کاسه کوچک غذای حاوی جو به داشتن زندگی طولانی تر کمک خواهد کرد .

به نظر می رسد که غلات کامل از طریق کاهش قند خون و انسولین خون به محافظت از قلب می پردازد و این ویژگی مقاومت در برابر انسولین را بهبود بخشیده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی و دیابت را کاهش می دهد .

محققان دانشگاه هاروارد امریکا در این رابطه اقدام به انجام  پژوهش و بررسی در دو مبحث کلی کردند، یکی این که افراد چه چیزهایی می خورند و دیگر این که چگونه افراد بیش از چهارده سال زنده مانده و در سنین کودکی نمی میرند. در این پژوهش آن ها یک صد هزار نفر را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و نتایج این بررسی ها نشان می دهد افرادی که روزانه حداقل 33 گرم غلات سبوس دار معادل یک کاسه کوچک ، مصرف می کنند ، در حدود نه درصد احتمال خطر مرگ زودرس  کمتری را نسبت به کسانی که به ندرت غلات در برنامه غذاییشان دیده می شود، تجربه خواهند کرد.

علاوه بر این محققان دریافتند که مصرف غلات سبوس دار خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی را نیز به میزان پانزده درصد کاهش می دهد . قابل ذکر است که هیچگونه شواهدی مبنی بر تاثیر این رژیم غذایی در کاهش ابتلا به سرطان دیده نشده است و نمی توان گفت که غلات خطر مرگ ناشی از سرطان ها را کاهش می دهد.

پروفسور چی سان استاد دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد در این رابطه اعلام کرد ، به نظر می رسد که غلات کامل از طریق کاهش قند خون و انسولین خون به محافظت از قلب می پردازد و این ویژگی مقاومت در برابر انسولین را بهبود بخشیده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی و دیابت را کاهش می دهد .

وی در ادامه توضیح می دهد که برای داشتن یک زندگی سالم ، علاوه بر کاهش وزن و مصرف مواد غذایی سالم و مغذی ، باید غلات کامل و سبوس دار را نیز به رژیم غذایی افزود. با توجه به این مساله که این پژوهش ها اثر غلات سبوس دار را بر کاهش ابتلا به سرطان نشان نداده است، اما مطالعات و تحقیقات پیشین مشخص کرده بودند که با مصرف زیاد غذاهای حاوی غلات و جوانه ها خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ کاهش پیدا می کند .

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در مجله تخصصی  JAMA Internal Medicine منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل