نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

«جونو» به مشتری خوش آمدی

کاوشگر جونو که با هدف رمزگشایی از ناشناخته های مشتری در سال 2011 راهی فضا شد، دقایقی پیش و با تأیید دانشمندان ناسا در مدار مورد نظر بزرگترین سیاره منظومه شمسی قرار گرفت.

اسکات بولتون، مرد شماره یک این مأموریت نفس گیر لحظاتی پس از تأیید این موفقیت خطاب به دانشمندان این مأموریت گفت: شما بهترین تیمی هستید که داشته ام. اکنون باید بگویم که سخت ترین کار ممکن در ناسا را انجام داده ایم. این کاوشگر که با سرعت سرسام آور 265 هزار کیلومتر در ساعت به مشتری نزدیک می شد در نهایت و با روشن شدن موتور اصلی آن که نقش ترمز را ایفا می کرد از سرعت خود کاسته و در مدار مورد نظر مشتری مستقر شد.

پس از تأیید این استقرار، دانشمندان در اتاق کنترل آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا به خوشحالی پرداخته و جشن موفقیت گرفتند.

کاوشگر جونو که با سرعت سرسام آور 265 هزار کیلومتر در ساعت به مشتری نزدیک می شد در نهایت و با روشن شدن موتور اصلی آن که نقش ترمز را ایفا می کرد از سرعت خود کاسته و در مدار مورد نظر مشتری مستقر شد

جونو پس از رسیدن به مشتری و قرار گرفتن در مدار تعیین شده، شروع به گردش به دور خود کرد تا با پشت کردن به خورشید و قرار دادن صفحات خورشیدی اش در وضعیتی مناسب، اقدام به تأمین انرژی موردنیازش کند.

فرآیند قرار گرفتن این کاوشگر در مدار مشتری پیچیده ترین بخش از این مأموریت 5 ساله به شمار می آمد. این بخش از مأموریت آنقدر با اهمیت و حساس بود  که بولتون با حساسیت خاصی درباره آن صحبت می کرد: بخش مهم مأموریت جونو فرآیند ترمز آن است که مرا عصبی کرده است. اگر نقشه هایمان طبق برنامه پیاده نشود تنها شاهد عبور جونو از کنار مشتری خواهیم بود. پس همه چیز به ترمز کاوشگر بستگی دارد.

مأموریت جونو از همه لحاظ برای ناسا و جامعه علمی جهان مهم است. این کاوشگر در آگوست سال 2011 درحالی به فضا پرتاب شد که برای ساخت و تکمیل پروژه پرتاب آن 1.1 میلیارد دلار هزینه شده است. این کاوشگر مجهز به صفحات خورشیدی برای تأمین انرژی مورد نیازش است که این یک ویژگی مهم ساختاری برای آن به حساب می آید. همچنین به کارگیری 9 ابزار حساس و پیچیده علمی در ساختار این کاوشگر آن را به یکی از قدرتمندترین سیستمهای فضایی در زمینه محاسبات مختلف تبدیل کرده است. جونو از سیستمهای پیشرفته نقشه برداری میدان مغناطیسی و جاذبه مشتری برخوردار است. از آن گذشته به زودی مطالعه در زمینه ساختار درونی این سیاره غول پیکر را آغاز خواهد کرد. با تکیه بر این مشاهدات بشر امیدوار خواهد بود که به درک بهتری درباره نحوه شکل گیری این سیاره و تکامل ساختاری آن پی ببرد.

مترجم: مهدی پیرگزی

منبع: theguardian

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل