امکان رصد هلال ماه در سه شنبه شب

خسرو جعفری زاده، کارشناس نجوم به مهر در خصوص وضعیت هلال ماه شوال اظهار کرد: امروز، چهاردهم تیرماه ساعت ۱۵ و ۳۱ دقیقه ماه نو روی می دهد و به همین دلیل هلال ماه در غروب امروز دیده نخواهد شد.

وی افزود: بر اساس محاسبات، امروز در ساعت ۱۱ و یک دقیقه به وقت جهانی  و ساعت ۱۵ و ۳۱ دقیقه به وقت ایران، ماه نو می شود؛ البته امروز هلال ماه  قابل رویت نیست.

جعفری زاده با بیان اینکه در روز ۳ شنبه وضعیت ماه از نظر رصدی بسیار مناسب است و می توان  با چشم غیر مسلح آن را مشاهده کرد، اظهار داشت: سه شنبه خورشید در ساعت ۲۰ و۲۳ دقیقه غروب می کند و ۱۵ دقیقه بعد از غروب خورشید هلال ماه را می توان با فاز ۲ درصد در ارتفاع ۳ درجه ای از افق به آسانی مشاهده کرد.

مدیر انجمن نجووم اهواز عنوان کرد: البته وضعیت رصدی هلال در برخی از مناطق کشور که دارای افق غبار آلود است کمی سختر می شود، اما با دوربین دوچشمی نیز دیده خواهد شد.

جعفری زاده اظهار داشت: شرایط برای رویت این هلال در شامگاه سه شنبه به گونه‌ای است که هرچه به سمت جنوب و غرب کشور جابه جا شویم امکان رصد ساده تری از هلال زیبای شوال ۱۴۳۷ در اختیار خواهیم داشت.

وی افزود : علاقه مندان به رصد آسمان می توانند سیاره زهره را نیز در نزدیکی هلال ماه رصد کنند؛ برای این منظور اگر پس از یافتن هلال کمی به سمت راست هلال ماه توجه کنیم، جسم نورانی همانند ستاره را می بینیم که این جسم سیاره زهره است.