آیا گیاهان داروئی همواره قابل اعتماد هستند؟

در باور عمومی ، داروهای گیاهی به عنوان موادی بی ضرر و غیر خطرناک تلقی شده و عموم مردم اعتقاد دارند مصرف این داروها خطری نداشته و می توان به طور سرخود این داروها را مصرف کرد.

پزشکان در این زمینه هشدار می دهند که استفاده از داروهای گیاهی نیز مانند داروهای شیمیائی دارای ملاحظاتی ویژه بوده و به هیچ عنوان توصیه نمی شود که  گیاهان داروئی به صورت سرخود و با تجویز افراد غیر متخصص مصرف شود.

 از سوی دیگر در بسیاری از جوامع غیر پیشرفته شاهد تجویز داروهای گیاهی از سوی افراد غیر متخصصی هستیم که حرفه آن ها فروش گیاهان داروئی و مواد طبیعی است و تخصصی در زمینه پزشکی نداشته و تنها با تکیه بر شناخت اندک خود از برخی خواص این گیاهان؛ مصرف آن ها را به بیماران توصیه می کنند.

به تازگی یک دانشجوی 26 ساله آمریکائی در سفر به هندوستان به یکی از مراکز سنتی درمان بر مبنای گیاهان داروئی در هند که با نام درمان آیور ودیک شهرت دارد مراجعه کرده و داروئی گیاهی برای برطرف کردن درد کمر خود دریافت می کند. وی پس از بازگشت به کشور بر اثر مسمومیت به بیمارستان مراجعه کرده و با خطر مرگ ناشی از مسمومیت مواجه می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده، وی از داروهای گیاهی تجویز شده  استفاده کرده و دلیل مسمومیت شدید  وی نیز همین موضوع است.

نتایج آزمایش های انجام شده نشان می دهد که وی در هنگام بازگشت به ایالات متحده آمریکا، شروع به استفاده از این داروهای گیاهی به طور منظم کرده و پس از آن با عوارض مانند درد در ناحیه مرکزی و بالای شکم، کاهش وزن، مدفوع تیره، تهوع و استفراغ رو به رو شده و به بیمارستان مراجعه می کند. نتایج آزمایش خون انجام شده روی وی همچنین نشان دهنده بروز کم خونی در وی و وجود سطح بالایی از سرب بود.

در ادامه این مطالعات پزشکان اقدام به آنالیز داروهای گیاهی ویژه ای که وی از آن استفاده کرده بود نموده و مشخص می شود که عامل افزایش سرب در بدن وی و مسمویت خونی ایجاد شده، استعمال داروهای گیاهی بدون مشورت با متخصص بوده است. از سوی دیگر میزان آهن موجود در بدن این بیمار نیز به همین دلیل افزایش زیادی پیدا کرده و وی تحت درمان chelation قرار می گیرد.

پزشکان در این زمینه هشدار می دهند که استفاده از داروهای گیاهی نیز مانند داروهای شیمیائی دارای ملاحظاتی ویژه بوده و به هیچ عنوان توصیه نمی شود که  گیاهان داروئی به صورت سرخود و با تجویز افراد غیر متخصص مصرف شود.

شرح کامل مطالعات سم شناسی انجام شده در این زمینه در آخرین شماره مجله تخصصی پزشکی  BMJ Case Reports منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا