مواد شیمیایی پر مصرف، عامل عدم رشد مغزی نوزادان

بر اساس مطالعات انجام شده توسط دانشمندان بسیاری از مواد شیمیایی رایج در زندگی روزمره انسان ها می توانند تکامل عصبی جنین ها و کودکان واقع در هر سنی را با مشکل مواجه کند. بر اساس گفته های دکتر سوزان چنتز از دانشگاه ایلینوی، مواد شیمیایی که نگرانی های بیشتری را به وجود می آورند شامل سرب و جیوه، آفت کش ارگانوفسفره مورد استفاده در صنایع کشاورزی ها و باغچه های خانگی، فتالات موجود در داروها، پلاستیک ها، مواد به کار رفته در محصولات مراقبت شخصی و در نهایت آلودگی هوایی است که به واسطه احتراق سوخت های فسیلی و چوب تولید می شوند هستند.

او در ادامه توضیح داد که: «این مواد شیمیایی فراگیر هستند و نه تنها در آب و هوا بلکه در هر محصول مصرفی که روزانه از آنها بر روی بدن و در خانه های خود استفاده می کنیم هم وجود دارند. می توان مواجهه با این مواد سمی را کاهش داد و انجام این امر برای حفاظت از کودکان امروز و فردا ضروری است. مغز انسان در دوره زمانی بسیار بلندی تکامل یافته است و از دوران حاملی شروع شده و تا دوره کودکی و حتی بلوغ نیز ادامه خواهد داشت؛ اما بیشترین رشد مغزی در زمان قبل از تولد اتفاق می افتد. سلول های عصبی در این دوران ایجاد می شوند، مهاجرت می کنند، به بلوغ می رسند و متمایز می شوند و اگر شما در این فرایند تداخلی وارد سازید احتمالا تاثیرات دائمی آن را نیز خواهید دید.»

برخی از مواد شیمیایی مانند فتالات و PBDE ها با فعالیت هورمون های طبیعی تداخل دارند. برای مثال جواب آزمایش های مربوط به قرار گیری در معرض فتالات و PBDE ها در بیشتر زنان باردار در ایالات متحده مثبت بوده است و هر کدام از این مواد شیمیایی می توانند عملکرد هورمون تیروئید را مختل سازند. چنتز و همکارانش در حال مطالعه بر روی این نکته هستند که آیا قرار گرفتن در معرض فتالات و دیگر تجزیه کنندگان درون ریز در قبل از تولد منجر به تغییرات در مغز و یا رفتار می شوند یا خیر.

چنتز در این باره این گونه اظهار نظر کرد که: «ما نمی دانیم که بیشتر مواد شیمیایی موجود چه تاثیری بر روی تکامل عصبی کودکان خواهند داشت و تا کنون مطالعه ای درباره آنها صورت نگرفته است؛ و اگر هر یک از این مواد شیمیایی خطرناک به نظر برسند سیاستمداران باید به سرعت درباره آن مواد شیمیایی تصمیم گیری کنند و استفاده از آن را منع یا محدود سازند.»

منبع: Psychcentral