نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

باتری ویژه ای که با جاذبه زمین کار می کند

به تازگی در مرکز ام آی تی، یک طرح بسیار ویژه و انقلابی ارائه شده است که به موجب آن می توان انتظار تغییراتی شگفت انگیز در آینده باتری ها داشت. این طرح در حقیقت نوع جدیدی از باتری است که بر اساس تعریف ارائه شده از آن، بر پایه استفاده از انرژی جاذبه زمین می تواند به تولید انرژی بپردازد که این ساختار دقیقا مشابه با ساختاری است که انسان از مدت ها پیش برای ساعت های شنی از آن بهره مند بوده است.

زمانی که مایعات در یک سمت از باتری به کمک انرژی الکتریکی ایجاد شده شروع به حرکت به سمت دیگر می کنند، این باتری دچار عدم تعادل شده و جای قطب های آن به صورت ناگهانی عوض خواهد شد و این حرکت به علت پایدار بودن وضعیت جاذبه زمین می تواند تا ابد ادامه داشته باشد.

طرح بنیادی و اصلی این ساعت بسیار ساده به نظر می رسد، در این ساعت دو قطب مثبت و منفی تعبیه شده اند. در ادامه با کمک الکترون ها، واکنش های شیمیایی در داخل باتری اتفاق می افتد و تمامی الکترون ها در قطب منفی باتری تجمع پیدا می کنند زیرا تمامی آنها دارای بار الکتریکی هستند.

البته این امر به خودی خود مفید نخواهد بود زیرا در این وضعیت، باتری به یک جهت باقی می ماند ولی این باتری به یک سیستم باری نیز مجهز است. این سیستم باری در حقیقت یک سیم است که دو قطب را به یکدیگری متصل می کند و به همین دلیل نیز الکترون ها به سوی بخش مثبت کشیده می شوند. به این ترتیب انرژی مورد نیاز برای فعالیت هایی مانند روشن شدن یک لامپ، از حرکت این الکترون ها به دست می آید.

با تمامی این تفاسیر باید گفت که استفاده از مایعات سیال در باتری ها امری جدید نیست و در دهه 70 میلادی برای نخستین بار شاهد چنین پدیده ای در طراحی باتری بوده ایم. با این وجود این باتری جدید و سیستم شیمیایی منحصر به فرد آن را می توان طرحی ساده ولی انقلابی دانست زیرا در آن جریان مایع در باتری کاملا متفاوت بوده و هزینه های مورد نیاز برای ساخت این سیستم نیز به شدت مقرون به صرفه هستند.

به این ترتیب زمانی که مایعات در یک سمت از باتری به کمک انرژی الکتریکی ایجاد شده شروع به حرکت به سمت دیگر می کنند، این باتری دچار عدم تعادل شده و جای قطب های آن به صورت ناگهانی عوض خواهد شد و این حرکت به علت پایدار بودن وضعیت جاذبه زمین می تواند تا ابد ادامه داشته باشد.

منبع: Gizmodo

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل