خطوط اتوبوسرانی تهران با شرایط ایده آل فاصله دارد

این خط اتوبوسرانی در مسیر بازار تا میدان فوزیه (میدان امام حسین(ع) کنونی) در شرق تهران با حضور نمایندگان مجلس شورای ملی و تعدادی از وزیران وقت کار خود را آغاز کرد.

البته اگر بخواهیم به طور دقیق تر این اتفاق را بررسی کنیم باید بگوییم اولین اتوبوس توسط یک تاجر بلژیکی در شهر رشت به کار گرفته شد. امّا به مرور زمان و با توجه به میزان کرایه، سود آوری و زیرساخت های حمل و نقل توجیه اقتصادی آن رد شده و به همین دلیل اتوبوس مذکور به یکی از تجّار ایرانی فروخته شد.

بعد از افتتاح نخستین خط اتوبوسرانی در تهران که به صورت رسمی پای وسایل نقلیه عمومی را به کشور باز کرد و از آنجا که اغلب اتوبوس های شاغل با توجه به مسافت طی شده از اروپا تا مقصد به کار گیری در ایران از بعد مسافت و زمان حمل مقرون به صرفه نبود، باعث پایه گذاری صنعت اتومبیل سازی در ایران گردید.

اولیّن اتوبوس های مونتاژ شده در سال ۱۲۹۰ شمسی در تهران آغاز به کار کرد و در کنار درشکه ها حدود ۵ درصد جابجایی مسافرها توسط اتوبوس ها انجام می گرفت.

به تدریج با توجه به افزایش نارضایتی مردم از نحوه جابجایی مسافر مسوولان وقت بر آن شدند، تا با ایجاد یک اداره به سازماندهی و نظم بخشیدن به حمل و نقل شهری بپردازند.

اینگونه بود که در تاریخ ۱۴ تیر ماه سال ۱۳۳۵ نخستین خط اتوبوسرانی شرکت واحد تهران با ۸۰ دستگاه اتوبوس در مسیر بازار تا میدان امام حسین (ع) افتتاح شد و تا مهر ماه همان سال، سه خط دیگر نیز در سطح شهر آغاز بهکار کرد و سال اوّل فعالیت شرکت واحد با تعداد ۱۷۳ اتوبوس و ۵ خط به پایان رسید.

طبق آمار، بیش از 80 درصد آلودگی هوای تهران به خاطر منابع متحرک و خودروهایی است که در سطح پایتخت تردد می کنند و از بین این منابع، اتوبوس های شرکت واحد بیشترین آلودگی گوگردی را به وجود می آورند

خطوط اتوبوسرانی کنونی، عامل افزایش گوگرد هوای تهران

با گذشت سالها از آن روز خطوط اتوبوسرانی شهر تهران بسیار گسترده شده و به فعالیت خود ادامه می دهد، اما چالشی که متوجه آن است نقش اتوبوس های به کار گرفته شده در شرکت واحد در آلودگی هوای تهران است. به گونه ای که چندی پیش در یکی از جلسات شورای شهر تهران به این موضوع پرداخته شد.

بر اساس آن، طبق آمار، بیش از 80 درصد آلودگی هوای تهران به خاطر منابع متحرک و خودروهایی است که در سطح پایتخت تردد می کنند و از بین این منابع، اتوبوس های شرکت واحد بیشترین آلودگی گوگردی را به وجود می آورند.

در آن زمان بحث هایی مطرح شد مبنی بر اینکه یک آزمایشگاه بین المللی در آلمان با نمونه گیری از 5 پمپ توزیع گازوئیل در سطح تهران و آزمایش این سوخت به این نتیجه رسیده است که گازوئیل مورد استفاده توسط اتوبوس‌های شرکت واحد، بسیار آلاینده است و حرکت اتوبوس ها با این سوخت آلوده، باعث تشدید آلودگی هوای تهران می‌شود.

علاوه بر این، کارشناسان محیط زیست نیز معتقد بودند گوگرد گازوئیلی که شرکت واحد در باک اتوبوس‌ها می‌ریزد، نزدیک به 50 برابر حدمجاز است که باعث می‌شود گاز خروجی از اگزوز این اتوبوس‌ها برای سلامت شهروندان به شدت خطرناک باشد. ضمن اینکه انتقادات به عملکرد شرکت واحد تا آنجا ادامه پیدا کرد که گفته شد، علاوه بر سوخت غیراستاندارد و خطرناک، فرسودگی اتوبوس های شرکت واحد نیز مزید علت شده تا سهم این وسایل نقلیه در بین منابع متحرک آلاینده هوا، بیش از گذشته شود.

استفاده از سوخت های زیستی با هدف کاهش آلاینده های زیست محیطی

بعد از انتشار این انتقادها در سال گذشته، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شرکت واحد اتوبوسرانی تفاهمنامه همکاری با ستاد توسعه زیست‌ فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری با موضوع استفاده از سوخت های زیستی و با هدف کاهش آلاینده های زیست محیطی به امضا رسانده است.

پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با این تصمیم شرکت واحد گفت: با توجه به این که آلودگی هوای کشور به یک معضل جدی و خطرناک بدل شده و انگشت اتهام به سوی ما هم نشانه رفته است در صدد هستیم بر روی طرح های منتج به نتیجه حذف آلاینده‌ های زیست محیطی فعالیت بیشتری صورت دهیم.

وی افزود: البته قوانین مربوط به کاهش آلایندگی هوا باید از طریق شرکت های خودروسازی اعمال شود تا از این طریق بتوانیم به کاهش آلاینده‌ های محیط زیست کمک کنیم، به همین دلیل، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران پذیرفت که به صورت آزمایشی چند دستگاه اتوبوس را در اختیار طرح استفاده از بنزین بایودیزل قرار دهد تا نتایج آن مشخص شود و در صورت داشتن نتیجه مثبت، به صورت همگانی مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، از آنجا که براساس آمارهای ارائه شده سالانه ٥٠٠ هزار تن روغن پسماند خوراکی در کشور تولید می‌شود، این طرح قصد دارد بنزین بایودیزل را از طریق روغن های پسماند خوراکی تهیه کند. چراکه، استفاده از ٥ درصد بنزین بایودیزل در کشور می‌تواند بین ٥ تا ١٠ درصد میزان دود، مونواکسیدکربن و د‌ی‌اکسیدکربن را کاهش دهد.

در هر حال، با توجه به اینکه 60 سال از افتتاح اولین خط اتوبوسرانی تهران به صورت رسمی می گذرد، انتظار می رود مسوولان مربوطه در پی ارتقای کمی و کیفی این خطوط بوده و در کنار راه اندازی خطوط مختلف و ناوگان اتوبوسرانی به کیفیت بنزین، اتوبوس ها و نحوه ارائه خدمات به شهروندان نیز توجه ویژه ای داشته باشند.

 

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا