نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نگاه فانتزی به محیط زیست رافع مشکلات این حوزه نیست

مصطفی دقیانوس در گفت و گو با ایرنا افزود: باید با اجرای برنامه‌های فرهنگی در نهادینه شدن فرهنگ استفاده از محیط زیست گام‌های اساسی برداشته ‌شود و با ارائه آموزش‌های دقیق، مردم را با روش‌های حفظ و نگهداری این گونه محیط ها بیشتر آشنا ‌کرد.
وی اظهار کرد: فراهم آوردن فضایی برای آشتی دادن شهروندان با محیط زیست، فرهنگ تازه‌ای را در این حوزه ایجاد می‌کند.
وی بیان کرد: احیای فرهنگ آشتی انسان ها با محیط زندگی خود در بیان و عمل، راهکاری مناسب برای کمک به کاهش مشکلات زیست محیطی است.
دقیانوس ، به 21 تیرماه روز بدون نایلکس اشاره کرد و گفت: نایلکس ها و پت ها از جمله موادی هستند که چرخه بازیافت آن در طبیعت زمان بر بوده و با توسعه زندگی شهرنشینی مصرف و تولید آن بخصوص در جوامع شهری روند فزآینده ای به خود گرفته است.
این کارشناس ارشد محیط زیست با اشاره به اقدامات انجام شده در سه سال گذشته به منظور حفظ محیط زیست، گفت: خوشبختانه با روی کار آمدن دولت یازدهم و سکانداری خانم دکتر معصومه ابتکار در راس سازمان حفاظت محیط زیست شاهدیم که قدم های بسیار خوبی برای حفظ محیط زیست برای نسل های آینده در ابعاد مختلف برداشته شده است.
وی یادآور شد: برای حفظ محیط زیست و داشتن زمین پاک مشارکت‌های مردمی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه کرد و از این رو برای اینکه بتوانیم برنامه‌های زیست محیطی را محقق سازیم، باید فرهنگ‌سازی به منظور حفظ محیط زیست و همچنین آموزش‌های لازم را در این زمینه برای مردم داشته باشیم.
وی با اشاره به نقش رسانه‌های گروهی بر لایه‌های مختلف جامعه، خواستار همکاری بیشتر آنان در جهت آگاه‌سازی جامعه نسبت به موضوع حفظ محیط زیست شد. 
این کارشناس ارشد محیط زیست یادآور شد: به طور حتم با افزایش آگاهی اجتماعی و توانمندسازی شهروندان، رفتارهای زیست محیطی بهبود پیدا کرده و ارتقا می‌یابد، بنابراین در قدم اول باید سطح آگاهی شهروندان را بالا ببریم.
به منظور فرهنگ سازی و ارتقاء سطح دانش شهروندان در زمینه مضرات استفاده از کیسه‌های نایلونی، ۲۱ تیر ماه از سوی طرفداران محیط زیست روز بدون کیسه نایلکس نامگذاری شده است. ارتقای سطح آگاهی مردم در زمینه زیان های بهداشتی و محیط زیستی استفاده از کیسه های پلاستیکی از جمله اهداف مهم نامگذاری روز بدون نایلکس بوده است.
براساس تحقیقات انجام شده تنها در ایران سالانه بیش از 3 میلیون تن پلاستیک تولید می شود. 
بیشتر این پلاستیک ها بادوام هستند و صدها سال طول می کشد تا به خودی خود تجزیه و نابود شود. 
در دنیا تلاش هایی برای جلوگیری از آلودگی طبیعت به پلاستیک انجام گرفته است به شکلی که سازمان ملل کنوانسیونی را وضع کرد که طی آن، تمام موادی که مستقیما به آب ریخته می شود باید تجزیه پذیر باشد.
در کشورهایی نظیر ایتالیا، بلژیک و ایرلند نیز به دنبال وضع مالیات، استفاده از کیسه‌های پلاستیکی 94 درصد کاهش یافته است. 
در سوئیس، آلمان و هلند نیز برای استفاده از کیسه‌های پلاستیکی مالیات وضع شده و از این رو کارخانه های تولیدی به کیسه های تجزیه پذیر رو آورده و شرکت ها و سوپرمارکت ها نیز برای اینکه مشمول مالیات نشوند از نایلکس استفاده نمی کنند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل