گسترش همکاری‌های علمی و فناوری دانشگاه تهران با دانشگاه‌های هند

 دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران در این دیدار با اشاره به مشترکات فرهنگی و تاریخی دو کشور گفت: سیاست ما ارتقای همکاری‌های بین‌المللی است و از همکاری علمی با کشور هند نیز استقبال می‌کنیم. دانشگاه تهران در قالب ۱۳ دانشگاه برتر ایران مایل است که با دانشگاه‌های هم‌تراز خود در هند تبادلات علمی داشته باشد.

رییس دانشگاه تهران افزود: اخیرا بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی جدید که امکان تدریس به زبان‌های بین‌المللی نیز فراهم شده است، پردیس کیش دانشگاه تهران در این زمینه پیشقدم خواهد بود و در دانشکده مطالعات جهان نیز دروس به زبان مورد نظر تدریس می‌شود. هم‌اکنون برنامه‌های کارورزی متعدد بین‌المللی در دانشگاه تهران در جریان است، نظیر آیسته که در این زمینه نیز امکان همکاری وجود دارد.

در ادامه، دکتر محمدباقر قهرمانی، معاون بین‌الملل دانشگاه تهران با اشاره به وجود زمینه‌های مختلف همکاری بین دانشگاه تهران و دانشگاه‌های هند آمادگی دانشگاه در حوزه‌هایی نظیر مطالعات اسلامی، ایران‌شناسی، موسیقی، تئاتر و زبان را برای همکاری اعلام کرد.

در این دیدار سفیر هند ضمن استقبال از پیشنهاد همکاری ۱۳ دانشگاه برتر ایران با دانشگاه‌های هم‌سطح خود در هند گفت: نمایشگاه‌هایی در زمینه آموزش در هند برگزار می‌شود که دانشگاه تهران می‌تواند در آن مشارکت کند. با توجه به همکاری‌های گذشته با دانشکده ادبیات و علوم انسانی و نیز دانشکده مطالعات جهان در زمینه مطالعات هند آمادگی داریم نسبت به اعزام یک محقق و استاد هندی برای یک دوره مشخص با دانشگاه تهران همکاری داشته باشیم.

سائوراپ کومار افزود: ایران و هند دارای مشترکات فرهنگی و تاریخی بسیاری هستند. همکاری‌های ما با ایران در زمینه‌های مختلف در خصوص فرهنگ و علم با سازمان میراث فرهنگی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دیگر نهادهای فرهنگی در جهت خوبی به پیش می‌رود. در حال حاضر حدود ۵ تا ۶ هزار دانشجوی ایرانی در هند مشغول به تحصیل هستند. زبان فارسی و هندی در ۶۰ درصد کلمات مشترک و حتی قواعد دو زبان هم شبیه به هم هستند. همچنین دولت هند بورس‌های تحصیلی متعددی ارائه می‌دهد که اخبار آن در سایت سفارت درج می‌شود.

در این جلسه دکتر مریم حق روستا، رییس دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران گفت: دانشکده زبان‌ها علاقه‌مند است که زبان هندی را به عنوان زبان دوم اعلام کند و در صورت وجود متقاضی نسبت به راه‌اندازی آن اقدام کند. دانشجویان زبان اردوی ما به‌ دلیل مشترکات زبان اردو و هندی مایلند در دوره‌های دانش‌افزایی در هند یا سمینارهای مشترک شرکت کنند. علاوه بر این استادان و دانشجویان رشته‌های مختلف زبان و ادبیات خارجی می‌توانند با دانشکده ما همکاری داشته باشند.

به گزارش ایسنا، دکتر اخوان بهابادی، رییس پردیس البرز نیز با اشاره به موفقیت‌های کشور هند در زمینه آموزش تکنسینهای فنی گفت: می‌توانیم از تجربیات این کشور در این خصوص بهره‌برداری کنیم. همچنین با توجه به اینکه انگلیسی زبان تدریس در دانشگاه‌های کشور مذکور است، امکان ارتباط بین محققان آسان‌تر است.

در پایان سفیر هند ضمن اظهار خشنودی از حضور در دانشگاه تهران گفت: سفارت هند در خصوص صدور روادید از حضور استادان و دانشجویان دانشگاه تهران استقبال می‌کند و امیدواریم که شاهد توسعه همکاری‌های علمی و فناوری بین دانشگاه تهران و دانشگاه‌ها و مراکز علمی هند باشیم.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا