نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نوشیدنی‌های انرژی زا و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

نوشابه‌های انرژی‌زا یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌ها بخصوص در بین نسل جوان است و به ویژه ورزشکاران و افرادی که تحرکشان بیشتر از سایرین است، برای تحرک بیشتر از طریق نوشیدنی‌های مملو از کافئین و کربنات، تامین انرژی می‏کند. علی‌رغم اینکه این نوع نوشیدنی‏ها با توجه به دارا بودن دز زیاد کافئین باعث افزایش انرژی می‏شوند، باید خطرات آنها به مصرف‏کنندگان و والدین تذکر داده شود.

لازمم به ذکر است که واکنش بدن به کافئین به میزان مصرف روزانه آن بستگی دارد. چنانچه هر روز کافئین مصرف شود، بدن به آن عادت خواهد کرد و افرادی که روزانه به طور منظم و مکرر کافئین مصرف نمی‌کنند، نسبت به اثرات منفی آن حساس ترند.

مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا در مقایسه با نوشیدنی‌های ملایم، در افراد جوانی که به طور منظم کافئین مصرف نمی‌کنند در زمان استراحت باعث افزایش فشار خون شده و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

نتایج مطالعه‌ای در شصت و چهارمین همایش علمی سالانه قلب و عروق سن دیگو ارائه شد. در این مطالعه، پژوهشگران به طور متناوب یک قوطی نوشیدنی انرژی‌زا و یک نوشیدنی ملایم را به 25 جوان سالم در رده سنی 19 تا 40 سال دادند و تغییرات ضربان قلب و فشارخون آنها را ارزیابی کردند. فشار خون و ضربان قلب، قبل و 30 دقیقه بعد از مصرف نوشیدنی‌ها در بین شرکت‌ کنندگانی که مصرف کافئین در آنها منظم نبود (مصرف کافئین کمتر از 160 میلی‌گرم در روز) و شرکت کنندگانی که به طور منظم کافئین مصرف می‌کردند (مصرف کافئین بیشتر از 160 میلی گرم در روز) مقایسه شد. نتایج مطالعات افزایش چشمگیر فشار خون را در افرادی که مصرف کافئین نامنظمی داشتند بعد از مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا در مقایسه با نوشیدنی‌های ملایم نشان داد. پژوهشگران دریافتند که در افرادی که به طور منظم کافئین مصرف می‌کنند این افزایش چشمگیر نیست و به طور کلی فشارخون افرادی که مصرف کافئین نامنظمی داشتند پس از مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا بیش از دو برابر افزایش یافت.

مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا در میان جوانان رفته رفته رو به افزایش است، بنابراین نگرانی در مورد ایمنی سلامت جوانان با مصرف نوشیدنی‌های انرژی زا مطرح شده است. دکتر آنا اسوانیکو، متخصص بیماری‌های قلبی که در کلینیک مایو فعالیت می‌کند بیان می‌کند: «مطالعات ما و سایر پژوهشگران در گذشته نشان داده است که مصرف نوشابه‌های انرژی زا باعث افزایش فشار خون می‌شود و درمورد کسانی که به طور منظم کافئین مصرف نمی‌کنند این نگرانی بیشتر است، بنابراین مصرف کنندگان نوشیدنی‌های انرژی زا باید احتیاط کنند چون این نوشیدنی‌ها ممکن است خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را افزایش دهند.

از جمله مواد موجود در نوشابه‌های انرژی‌زا تایورین است که یکی از اسیدهای آمینه‌ای است که بدن از مواد غذایی مصرفی می‌سازد. منبع اصلی آن انواع گوشت‌ها است. تایورین برای تکامل و عملکرد سیستم عصبی ضروری است و به تنظیم آب و نمک‌های معدنی خون کمک می کند. بسیاری از مطالعات تاثیر مثبت آن را در افزایش کارایی عمومی بدن ثابت کرده است.(بخصوص مصرف توام با کافئین).

دومین ماده موجود در نوشیدنی انرژی‌زا کافئین است که عمدتا به منظور افزایش کارایی فیزیکی و بهبود عملکرد ذهنی و نیز طعم خوشایند آن به این نوشابه ها اضافه می شود.

گوارانا یک گیاه بومی آمریکای جنوبی است که این گیاه کافئین است و میزان کافئین آن حتی از دانه های قهوه بیشتر است.

جینسینگ که یک گیاه دارویی است و منافع اثبات نشده متعددی از جمله ایجاد احساس سلامت، شادابی و افزایش کارایی جسمی و روانی  دارد نیز در این نوشیدنی‌ها موجود است. برای دوره باز توانی بعد از بیماری مفید است و باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی شده و کاهنده سطح قند خون است البته مطالعات بیشتری جهت تایید قطعی این فواید لازم است.

ویتامین های گروه بی، از جمله غلات و به ویژه انواع سبوسدار و لبنیات از منابع عمده آن هستند. باعث تنظیم و بهبود متابولیسم انسان می‌شوند. تیامین و کوبالامین از ویتامین های گروه بی هستند که در نوشابه های انرژی زا وجود دارند.

کارنیتین از اسیدهای آمینه ساخته می شود و نقش اساسی در تولید انرژی در سلول‌ها و بهبود متابولیسم دارد. برخی تحقیقات نشان می دهد کارتینین در بهبود عملکرد عمومی بدن موثر است.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل