کنترل از راه دور یک حشره زنده

مطالعه حشرات در هنگام پرواز کار بسیار دشواری است. به همین دلیل گروهی از پژوهشگران از دانشگاه های مختلف رویکردی متفاوت را برای این منظور در پیش گرفتند. آنها دستگاهی الکترونیکی ویژه ای را بر روی پشت نوعی حشره به نام «سوسک بزرگ گلها» (giant flower beetle) نصب کردند. پژوهشگران با استفاده از این دستگاه توانستند حرکت این حشره را تحت کنترل خود درآورند. این فناوری نه تنها موجب درک بهتر بشر از پرواز حشرات می شود، بلکه می تواند کاربردهای زیادی در حوزه هایی نظیر عملیات امداد و نجات داشته باشد.

این دستگاه دارای یک میکروکنترلر معمولی، یک فرستنده/دریافت کننده بیسیم و نیز یک باتری لیتیومی 3.9 ولتی است. همچنین در این دستگاه 6 الکترود ویژه وجود دارد که به بخش بینایی و نیز عضلات بال حشره متصل می شود.

این حشره ابتدا در اتاقی ویژه قرار می گیرد و پرواز آن توسط هشت دوربین سه بعدی ذخیره می شود. سپس هر میلی ثانیه، سیگنال های رادیویی به این دستگاه ارسال شده و یک یا چند ماهیچه پروازی حشره تحریک می شود. به این ترتیب دانشمندان می توانند حشره را فرود آورده، به چپ یا راست برده و یا در هوا ثابت نگاه دارند. در همین زمان، اطلاعاتی در مورد سیستم عصبی حشره از این دستگاه ارسال می شود.

این فناوری می تواند کاربردهایی فراتر از حشهر شناسی داشته بشاد. برای نمونه می توان میکروفن یا حسگرهای گرمایی کوچکی را به حشره متصل و آن را در عملیات امداد و نجات مورد استفاده قرار داد. همچنین با این فناوری می تواند نواحی مختلفی که ورود به آن دشوار است، نظیر ساختمان های خراب شده یا غارهای تنگ و باریک را مورد کاوش قرار داد.

این پژوهش در نشریه Current Biology منتشر شده است.