نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گیاهان تصمیم گیری های حیاتی انجام می دهند

گیاهان نیز در برخی از موارد مانند انسان عمل می کنند. بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان گیاهان می توانند خطر موجود را تحلیل و بررسی کرده و در برابر آنها بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.

زمانی که میزان مواد مغزی بالا می رفت، گیاهان ترجیح می دادند که در این زمینه ریسک نکنند و گلدانی که مواد مغذی آن همیشه یکسان بود را انتخاب می کردند. از طرفی دیگر زمانی که مواد مغزی محدود می شد آنها تصمیم می گرفتند که گلدان غیر قابل پیش بینی را برای رشد انتخاب کنند.

مدت ها است که درباره هوشمندی گیاهان تجدید نظر شده است برای مثال بر اساس تحقیقات دانشمندان آنها اگر چه عصب ندارند اما ممکن است خاطراتی داشته باشند. با این حال پژوهش های جدید انجام شده در این زمینه نشان دهنده این است که انسان می تواند با استفاده از قابلیت های گیاهان برای تصمیم گیری بهترین استراتژی را برای رشد آنها اتخاذ کنند.

محققان برای انجام این پژوهش ریشه های گیاهان نخود را تقسیم کرده و آنها را در دو گلدان متفاوت قرار دادند. به طور میانگین هر دو گلدان مواد غذایی برابری داشتند اما تفاوت اینجا بود که میزان مواد مغذی یک گلدان یکسان بود در حالی که این مواد در گلدانی دیگر برخی اوقات کم و زیاد می شدند.

دانشمندان با مشاهده رفتار این گیاهان به این نتیجه رسیدند که آنها در اتخاذ بهترین گلدان برای رشد یافتن بسیار خوب عمل می کنند. زمانی که میزان مواد مغزی بالا می رفت، گیاهان ترجیح می دادند که در این زمینه ریسک نکنند و گلدانی که مواد مغذی آن همیشه یکسان بود را انتخاب می کردند. از طرفی دیگر زمانی که مواد مغزی محدود می شد آنها تصمیم می گرفتند که گلدان غیر قابل پیش بینی را برای رشد انتخاب کنند. این امر نشان دهنده این است که نظریه "حساسیت به خطر" به گیاهان نیز قابل تعمیم است.

منبع: Gizmodo

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل